100 ting å gjøre før du dør

av (forfatter), Marianne Torp (forfatter), Leif-Åge Reme (forfatter), Fredrik Skavlan (illustratør), Marius Renberg (illustratør) og Frode Slotnes (illustratør).

Press 2002 Innbundet

Forfatterne har bedt hundre kjente og ukjente mennesker anbefale én erfaring fra sitt eget liv. De store opplevelsene, de evige øyeblikkene, men også de vidunderlige detaljene.

Feir deg selv med brask og bram, redd et liv, lur en venn trill rundt, kjør hundeslede i vinternatten, plant et tre, snekre din egen kiste, ta båten til Amerika, spis på en dyr restaurant uten penger til regningen. 100 ting å gjøre før du dør er en bok for deg som nødig vil gå glipp av noe, som er redd for å dø uten å ha levd noe særlig. Sammen med journalistene Marianne Torp og Leif-Åge Reme fra Først & Sist-redaksjonen i NRK stiller Fredrik Skavlan i sommer spørsmålet til 100 kjente og ukjente mennesker fra inn- og utland: Om jeg hadde bare litt tid igjen å leve, hvordan burde jeg bruke den? De store opplevelsene, de viktige erfaringene, de evige øyeblikkene, her har du hundre historier du kan gjøre til din egen.

Forlag Press

Utgivelsesår 2002

Noen greie historier hvis du har ~4 timer å drepe.

Personlig var det i underkant 10 av forslagene som var noe særlig av interesse for meg. Boken fikk meg til å ville lære mer om Arne Næss, forøvrig.

Boken handler i all hovedsak ikke om 100 ting du bør gjøre, men 100 ting norske kjendiser selv synes de bør gjøre, eller er glade for at de gjorde selv.

Visste du at Edith Carlmar trente jiu-jitsu da hun var ung?

Ikke noe jeg anbefaler å lese, og har nok glemt mesteparten av informasjonen innen et par dager. 3/6.

• "Erobreren" av Jan Kjærstad
  • "Forføreren" av Jan Kjærstad