Norge vend i tide

av (redaktør) og Jan-Aage Torp (redaktør).

Rex forl. 1993 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

[ Slettet bruker ]s eksemplar av Norge vend i tide

Lesetilstand

Ingen lesetilstand

Hylle

retten og vrangen

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Artikler om kristen moral og kristne menneskers samfunnsansvar. Blant temaene som berøres er abort, homofili og ekteskap.

Omtale fra forlaget

Artikler om kristen moral og kristne menneskers samfunnsansvar. Blant temaene som berøres er abort, homofili og ekteskap.

Bokdetaljer

Forlag Rex forl.

Utgivelsesår 1993

Format Heftet

ISBN13 9788273883414

EAN 9788273883414

Språk Bokmål Nynorsk

Sider 144

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

fra BØRRE KNUDSENS brev til NORGES HØYESTERETT (1983)

Forholdet mellom prest og dommer er forholdet mellom theologi
og jus: Begge vitenskaper har sitt utspring i trospostulater.
At det finnes noen almengyldig rett, kan like lite empirisk
['eksperimentvis'] påvises som at det finnes noen Gud. ..

Det kristne gudsbegrep innebærer en forpliktende, almengyldig
Rett, som står over alle menneskelige påbud og forbud.
Retten har sin grunn i Guds eget vesen. ..

Fordi den positive ['selvbestemte'] rett er underlagt den
perverterende makt, må domstolene øse av den primære rettskilde:
Gud og hans hellige Rett. ..

På theologiske premisser avviste jeg en lovgivning som krenket
menneskets grunnleggende rett, satt av Gud. ..
dermed hadde staten brutt med rettslige forutsetninger for
statskirkeforholdet. ..
At staten ikke er villig til å erkjenne rettsforpliktelser eller
konsekvenser .. skyldes at staten har forlatt tanken om en
absolutt forankring på Retten.
Dette til tross for at ren rettspositivisme ble dømt i Nürnberg.

..Domstolen er en helligdom for den Herre som våker over
menneskebarnets ukrenkelige rett. Om dommerne ikke innser dette,
da heter det: "alle jordens grunnvoller vakler" (Salme 82)

Retten er samfunnets grunnvoll, og når den rokkes, går de
menneskelige forhold i oppløsning.
"Fordi urettferdigheten tar overhånd, skal kjærligheten bli
kold hos de fleste"
sier Kristus om en vond fremtid.

Derfor står hans kirke med lidenskap på rettens side.
Dersom makten får retten, blir bare kynismen tilbake.

..På denne bakgrunn trer lov om selvbestemt abort frem i all
sin gru: en blankofullmakt til vilkårlige drap på en avgrenset
kategori av mennesker. En skremmende kjensgjerning:
I demokratiets navn er det politiske flertall kommet i skade
for å vedta en totalitær lov.

Med totalitær mener jeg en tankegang som ikke kjenner noen annen
rett enn den som makten bestemmer til enhver tid. ..

_

( hele teksten av prest Børre Knudsens brev her, nb.no )
( Nũrnberg-domstolen etter Hitler-staten )

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket