Johann Sebastian Bach

hans liv, hans verk, hans verden

av (forfatter).

Kolofon 2014 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Julie Stenseths eksemplar av Johann Sebastian Bach - hans liv, hans verk, hans verden

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Ingen hylle

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Å ville skrive en bok med den tittel som her er valgt, kan virke temmelig hasardiøst. Emnet er bent ut sagt overveldende. Imidlertid føler jeg at det er behov for en bred fremstilling på norsk som er rimelig på høyde med forskningssituasjonen på området, samtidig som den sikter på en relativt bred leserkrets.
I forbindelse med det store Bach-minneåret 2000 utkom det tre store Bach-monografier som jeg har hatt stor nytte av. Jeg skylder Martin Geck, Arno Forchert (som nylig gikk bort), og i særdeleshet Christoph Wolff stor takk for hva deres bøker har betydd for denne fremstilling.
Mange andre kunne selvsagt også vært nevnt. Men etter flere tiårs arbeid med Bach, er takknemlighetsgjelden for omfattende til at den egner seg for nærmere beskrivelse her.

Bokdetaljer

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2014

Format Innbundet

ISBN13 9788230012215

EAN 9788230012215

Omtalt sted Tyskland

Omtalt person Johann Sebastian Bach

Språk Bokmål

Sider 238

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Mange gåter knytter seg til Die Kunst der Fuge, Bachs ufullendte avskjedshilsen til ettertiden. Gåtene stikker langt dypere enn til spørsmålet om hva slags instrumentasjon Bach kan ha tenkt seg. Men undringens aura omkring verket bidrar knapt til å forringe opplevelsen av det.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det oppsiktsvekkende ved dette fjerde Bach-utsagnet er for det ene styrken i det - ved en slik musikk er Gud alltid til stede med sin nåde - og for det annet en språkbruk beslektet med den man ellers finner under omtale av nattverden; av Kristi reale nærvær under brød og vin. Klart er det i alle fall at Bach plasserer den andektige musikk i hjertet av det som skjer i gudstjenesten og som et kjennetegn ved kommunikasjonen mellom menigheten og Gud.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Bach var forankret i en tradisjon som betraktet musikken - grunnleggende forstått - som en Guds gave (donum Dei), og ikke bare en menneskelig oppfinnelse. Dette vertikale perspektiv var også avgjørende for musikkens funksjon. Den første og største oppgave for den musikk mennesket skapte på det gudgitte grunnlag, var å yte giveren takk og ære. Men et horisontalt perspektiv gjorde seg samtidig gjeldende; å bringe menneskesjelen livgivende, byggene og berikende impulser, gi næring og styrke til livsvandringen.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Men Recreatio stikker vesentlig dypere. Det betyr gjenskapelse, gjenopprettelse, fornyelse, restituering. Til sinnets rekreasjon i Bachs språkbruk vil si til gjenskapelse eller gjenopprettelse av sinnets helhet og helse.
Bach og hans samtid tiltror musikken en slik mulighet og oppgave fordi man tiltror den evnen til å kommunisere med det skapende og oppholdene krefter i tilværelsen, til å kommunisere med the ultimate reality (Paul Tillich), med virkelighetsdypet.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

For Bach dekket utvilsomt dette kristne gudsbildet en realitet som han forholdt seg til i all sin gjerning, og som han gav sine egne farvenyanser i sin tekstbundne kirkemusikk. Og det er min oppfatning at denne delen av Bachs musikk åpner portene til dybder i det kristne budskap.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Og når det kommer til stykket, er det kanskje også de rene instrumentalverker som er best egnet til å la oss fornemme hvordan Bachs musikk på en egen umiddelbar måte kommuniserer med "the ultimate reality" (den ytterste virkelighet), for å tale med religions- og kunstfilosofen Paul Tillich.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Men Werckmeister tar opp en mengde musikalske spørsmål, båret oppe av en bevisst helhetsoppfatning av musikken som en matematisk vitenskap med ordensprinsippet som grunnleggende prinsipp. Dypest sett er musikken "et mønster av guddommelig visdom" og "en avspeiling av all god orden", hvis ytterste formål er å være "til Guds ære og nestens gavn".

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Ess-dur-fugen er en såkalt trippelfuge som består av tre sammenhengende seksjoner, hver med sitt selvstendige tema. Den symbolske tolkningsmulighet som allerede knytter seg til preludiets tre tematiske idéer, blir her enn mer påtrengende. I et visst slektskap med disse idéene, trer de tre fuge-temaer frem med konturer som klart innbyr til trinitarisk fortolkning; det første majestetisk og verdig (Faderen), det annet strømmende beveget (Sønnen), og det tredje sprudlende livfullt (Ånden).

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket