Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Ifølge Hege Storhaug er sløret det mest utbredte religionspolitiske symbolet i verden, og jo vanligere tildekking av jenter og kvinner blir i samfunnet, desto mer svekkes sentrale menneskerettigheter: Sløret er frihetsberøvelse. Tildekking av jenter og kvinner forteller at de er annenrangs borgere. Sløret skaper kjønnsapartheid. I norske byer møter vi stadig flere jenter i barneskolen som er tilslørt. Tilslørte butikkmedarbeidere og offentlig ansatte er blitt et dagligdags syn. Slørets forsvarere er mange, både i muslimske miljøer og blant norske akademikere, politikere og journalister. Kunnskapsrik og engasjert tar Storhaug et oppgjør med den unnfallenhet og naivisme som hun mener preger norsk debatt om tildekking av kvinner. Budskapet er: Vi kan ikke forholde oss likegyldige.
Forlag Kagge
Utgivelsesår 2007
Format Innbundet
ISBN13 9788248907404
EAN 9788248907404
Språk Bokmål
Sider 177
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Det første skriftlig formulerte kravet om forandring av kvinners klesdrakt ble ført i pennen av en egyptisk mann ved navnet Qasim Amin. Amin var jurist og skrev i 1899 boken Kvinnens frigjørelse. Her tok han et ramsalt oppgjør med den islamske undertrykkingen og talte for modernisering av Egypt ved å løfte kvinnene aktivt inn i samfunnslivet. Hans dristigste forslag var å fjerne ansiktssløret på kvinnene og avskaffe polygami og menns nærmest ensidige og enkle vei ut av ekteskapet. Amin direkte latterliggjorde idègrunnlaget for tilsløring av kvinner og kjønnssegregeringen. Han spurte: Hvem er det egentlig som beskyttes av slør og kjønnssegregering? For hvis det er slik at menn frykter at kvinner ikke kan motstå "maskulin tiltrekning, hvorfor innfører de (menn) ikke slør for dem selv?" Tror menn at "deres evne til å motstå fristelse er svakere enn kvinners? Betraktes menn som mindre dyktige enn kvinner til å kontrollere og motstå deres seksuelle impulser?" Amin konkluderte ertende med at "hvis menn er det svake kjønnet, så er det de som trenger beskyttelse og derfor de som burde dekke seg til."
Jeg kjenner knapt en eneste perser i Norge som ikke er ateist. Det kan synes som om perserne, som kom hit på 1980- og 1990-tallet som flyktninger fra Ayatollah Khomeinis Iran, har fått en vaksine mot religion for resten av livet.
Det er ikke vanntette skott mellom islam og islamisme, ettersom det religiøse systemet islam også handler om politikk og juss, manifestert gjennom Muhammeds liv da han etablerte et samfunn basert på sharialover. Nettopp derfor er det så avgjørende å være på vakt i den pågående islamdebatten for å kunne identifisere når islam blir en politisk ideologi, og slik glir over i islamisme. For hva er islamisme? Islamisme er vår tids totalitære ideologi med mål om å utslette de europeiske demokratiene basert på respekt for menneskerettigheter og atskillelse av politikk og religion. Islamismens ideologi er diktatorisk og tyrannisk i sine grunnelementer, der et av målene er å styre og kontrollere folks privatliv, endog den enkeltes tanker. Virkemidlene er av diktatorisk karakter. Det stimuleres til sosial kontroll, der borgerne selv blir diktaturets forlengede armer i de offentlige gatene og institusjonene, ja, helt inn i de private hjem, slik vi så det under kommunismen i det tidligere Sovjetunionen og Øst-Europa.
Det er paralleller mellom islamismen, kommunismen og nazismen. Nazistene appellerte til folkets rasemessige identitet, og de så på den ariske rasen som overlegen andre raser. Kommunistene lokket til seg arbeiderklassen ved å spille på det sosiale, klasseidentiteten. Islamistene spiller på den religiøse identiteten, som bokstavelig talt er grenseløs og som ikke krever fornuftig resonnement. Islamismens mål om verdensomspennende utbredelse er slik ikke ulikt Stalins og Hitlers ambisjoner. Samtlige tre ideologier er totalitære. Jødehatet som preger islamismen, preget også Hitlers nazisme og Stalins kommunisme. Troen på overmennesket er også felles for islamistene, kommunistene og nazistene.
Jo mer slør, og jo strengere kvinner er tildekt i et samfunn, desto mer glimrer nettopp menneskerettigheter med sitt fravær - det være seg for kvinners rettigheter, minoriteters rettigheter, homofiles rettigheter, retten til ytringsfrihet eller forsamlings- og organisasjonsfrihet.
Ytterliggående islamisme, inkludert vilje til å bruke terror, er ikke et nytt fenomen, men kan spores helt tilbake til 600-tallet. Den største og mest kjente islamistiske gruppen i vår tid, Det muslimske brorskapet, så dagens lys i 1928 i Egypt. Brorskapet ble langt på vei etablert som en motreaksjon på at den tyrkiske presidenten Kemal Atatürk avviklet det ottomanske kalifatet og ville føre Tyrkia inn i moderniteten som en sekulær stat, selve antitesen til islamismen.
"... den islamske hijaben representerer ikke et bestemt land, en bestemt kultur, en bestemt tradisjon. Den visker bort alle nasjonale og kulturelle trekk unntatt den islamitiske. Man kan ikke vite om disse kvinnene som bruker hijaben (i Norge) er fra Iran, Irak, Tyrkia, Egypt etc. (...). Denne spesifikke hijaben, den islamske, er blitt et symbol på politisk islam, dvs. islamisme", sier Kubaisi.
I Mawdudis berømte bok Purdah, som ordrett betyr gardin og som henspeiler både til atskillelse av kjønnene og tildekking av kvinner, kan man således i detalj lese om hvorfor kvinners øyne er en "erogen sone" som kan lede til hor - derfor skal hun tildekkes i det offentlige rommet. Hennes stemme skal heller ikke høres, det samme gjelder lyden av hennes sko. Hun skal heller ikke kunne luktes, derfor er parfyme strengt forbudt.
Den blodige islamiseringen utkrystalliserte seg ved innføringen av hadood-lovverket, som er et straffelovverk. Lovverket er basert på Koranen og hadith og foreskriver amputasjon ved tyveri, pisking ved gamling og inntak av alkohol, og pisking og steining ved hor. En kvinnes vitneprov teller halvparten av mannens vitneprov.
Her er listen over hva jeg har klart å raske sammen under høstens loppemarkeder!