Essays i utvalg

av (forfatter).

Cappelen Damm 2012 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (3 terningkast.)

23 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Biggis eksemplar av Essays i utvalg

Lesetilstand

Leser denne nå

Hylle

Essay

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Essaysamlingen inneholder blant annet studier av forfattere som Samuel Beckett, Nikanor Teratologen, William Faulkner, Søren Kierkegaard, Louis-Ferdinand Céline, og kunstnere som Per Inge Bjørlo, Emanuel Vigeland og Joel-Peter Witkin. Andre temaer er etikk, angst, dødslengsel, hellighet, ømhet, melankoli, obskønitet, skjønnhet, velkledthet og identitet, og Adolf Hitler som metafor for ondskap.

Omtale fra forlaget

Bokdetaljer

Forlag Cappelen Damm

Utgivelsesår 2012

Format Heftet

ISBN13 9788202378547

EAN 9788202378547

Språk Bokmål

Sider 291

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 3 0 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

For det er en av angstens forbannelser, at den aldri når utover den angstridde. Den kan ikke betros noen eller overføres til noen, den kan ikke gjøres rede for eller forklares overfor andre, den kan aldri helt kommuniseres, på den måten heller aldri helt kureres. Det er den ytterste ensomhets sykdom.

Godt sagt! (14) Varsle Svar

Å lese er som å drikke. Noe løsner. En forankring gir slipp.

Godt sagt! (12) Varsle Svar

For å kunne skrive må jeg være den jeg er. For å kunne skrive må jeg være en annen enn den jeg er. Og det er når jeg får disse to til å møtes, og bare da - og da bare kanskje - at dét oppstår, som jeg i ettertid, på avstand betraktet, kan velge å kalle litteratur.

Godt sagt! (9) Varsle Svar

For meg er dét forskjellen på den store og den lille litteraturen, at i den store litteraturen står denne menneskelige anstrengelsen i sentrum, der er det den jeg reagerer på som leser.

Godt sagt! (8) Varsle Svar

Språket er ikke noe hver og en av oss besitter, det inngår i en sirkulasjon, et uopphørlig bytteforhold, et evig gjenbruk som mennesker trer inn i (og ut av).

Godt sagt! (7) Varsle Svar

......... Det var jo slik, paradoksalt nok, Céline selv også forsvarte seg etter krigen, ved å argumentere for at pamflettene var en del av hans skjønnlitterære produksjon, ved å hevde deres status som kunst, et forsvar som selvfølgelig ikke ble oppfattet som annet enn en feig kollaboratørs ynkelige forsøk på å unnfly ansvar. Nå, 50 år etter, er han altså i ferd med å bli tatt på ordet. Og: det viser seg avgjørende for hvorvidt en tekst kan regnes for å være leseverdig eller ikke, hvilket tekstkorpus man mener den rettmessig tilhører. Genrebestemmelsen avgjør graden av leselighet. Dersom man bestemmer at dette er litteratur, er det leselig. Dersom man bestemmer at dette ikke er litteratur, er det uleselig.
Sagt på en annen måte: hvis han ikke mente det han skrev, gir det mening. Hvis han mente det han skrev, er det meningsløst.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Ingen moderne revolusjon eller politisk bevegelse forberedte sitt ettermæle bedre og mer detaljert enn nazistene. Som historiske landemerker skulle ikke restene etter nazistene stå tilbake for grekernes og romernes ruvende monumenter, og etter det såkalte «ruinprinsippet» ble nazistenes arkitekter bedt om å ta hensyn til de nye storbyggene som fremtidige ruiner, også når det gjaldt valg av materialer (den representative portalen måtte for all del overleve den ubetydelige bæreveggen), og sammen med plantegningene til offentlige bygg fantes ofte idylliske skisser av det samme hus i ruiner, overgrodd av eføy, i et tenkt post.-milleniums Forum Germanum.
Ironien: Hitler som en av få statsmenn uten gravsted, uten et eneste minnesmerke.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Trotskij sa en gang om Céline, at han «tok skrittet inn i den store litteraturen slik andre går inn i sitt eget hus».

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Diktaturets paradoks: befolkningen underlagt regimets jernlov mens nasjonen utad gir blaffen i alle internasjonale spilleregler, avtaler og forpliktelser.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Men én ting tør hevdes med sikkerhet. Den som er god på bunnen må synke dypt for å komme til etikken.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Hjemløsheten" av Terje Holtet Larsen
  • "Dikt & fortellinger" av Stig Sæterbakken
  • "Ekstreme Europa - ideologi, årsaker og konsekvenser" av Anders Ravik Jupskås
  • "The Argonauts" av Maggie Nelson
  • "Incubus" av Stig Sæterbakken
  • "Herfra til virkeligheten - lesninger i 00-tallets litteratur" av Ane Farsethås
  • "I kyklopenes land - tekster 2009-2018" av Karl Ove Knausgård
  • "Kjærstads matrise - samlede essays" av Jan Kjærstad
  • "Jeg vil bo i mitt navn" av Tomas Espedal
  • "Kapital - roman" av Stig Sæterbakken
  • "Ly" av Tomas Espedal
  • "En vill flukt av parfymer" av Tomas Espedal
Alle bokanbefalinger for dette verket