Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Lek med bokstaver og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Boken retter søkelyset mot denne tidlige fasen, men den fortsatte leseopplæringen får også bred plass. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med strategier. Leseopplæring for elever fra språklige minoriteter behandles spesielt. De kognitive og de sosiokulturelle leseteoriene blir presentert i boken. Teoriene brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges. Boken er beregnet på nåværende og kommende lærere og på andre studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge. Har litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
"Lesa og ikkje forstå, fria og ikkje få og sigla med ingen vind, er tri gagnlause ting," heter det i et gammelt norsk ordtak. Lesing i utvikling handler nettopp om hvordan vi kan bidra til at elever blir gode til å forstå det de leser.
Grunnlaget for lesekyndighet legges i årene før barna begynner i 1. klasse. Lek med bokstaver og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Lesing i utvikling retter søkelyset mot denne tidlige fasen, men samtidig får også den fortsatte leseopplæringen bred plass. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med strategier. I dagens skole er leseopplæring for elever fra språklige minoriteter en særlig utfordring. Derfor behandles dette spesielt.
To teoretiske tradisjoner gir innsikt i leseutviklingen hos barn og unge: de kognitive og de sosiokulturelle leseteoriene. Begge retninger blir presentert i Lesing i utvikling. Teoriene brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges.
Boka er beregnet på nåværende og kommende lærere og på andre studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge.
Lise Iversen Kulbrandstad er en av landets aktive leseforskere. Hun har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning og arbeider nå ved Høgskolen i Hedmark som høgskoledosent i norsk og som prorektor.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2003
Format Heftet
ISBN13 9788245000771
EAN 9788245000771
Serie LNUs skriftserie (153)
Språk Bokmål
Sider 255
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket