Winonas visdom

om tilværelsens skjulte sammenheng - en indianerkvinne beretter

av (forfatter) og Kari Kahrs (oversetter).

Hilt og Hansteen 2002 Innbundet

Den middelaldrende hvite psykologen Meggie O'Connor forlater et hektisk yrkesliv i New York til fordel for en roligere tilværelse på landet. Men freden blir brutt av en utfordrende pasient: Winona Pathfinder, en eldre lakota-sioux-medisinkvinne som har informert familien sin om at hun har bestemt seg for å dø om to måneder. En sjokkert datter tar Winona med til Meggie, i håp om at hun skal få moren på andre tanker. Men Winona viser seg å være en motvillig pasient som bestemmer seg for å endre på rollene og i stedet lære Meggie noe om livets dypere mening.

Forlag Hilt og Hansteen

Utgivelsesår 2002

I de lange somrene i Michigan kom både Chrysalis og min døde bestemor til å lære meg at vi ikke eide landet, vi hadde det ikke engang til låns. Vi var bare voktere av stedets skjønnhet.

Til tross for all min faglige dyktighet blomstret jeg ikke som menneske.

Du går i veien for deg selv stadig vekk.

Hvis man er i tvil, har man alltid maten.

Ikke ha det så travelt med å komme frem, Meggie. Det er bra at du stiller spørsmål. Bli litt i dem. Bruk tid på dem. Hold øynene åpne når du ber, ikke bare med tanke på hva som er rett forran deg, men alt som er rundt deg. Inngangen ligger i ytterkantene.

Noen bøker setter spor, noen blir man forelsket i og noen grubler man litt på. Disse tenker jeg å lese en gang til. Ikke nå i de nærmeste dager eller måneder men èn gang.

Her kommer en liten liste over bøkene jeg har kjøpt i år. Alle via FINN. Den totale summen jeg har brukt er 350 kr. Man får mye for lite når man lar tilbudene komme til seg. :-) Skriver i hvilken stand de er i, sånn at man får et inntrykk av hva man kan få for pengene. En del av det har selvfølgelig gått til porto også, så egentlig er det jo enda billigere om de hadde blir hentet. Jeg mener det absolutt var verdt det. :-)

Er du lei av å høre at du burde ha lest Ibsen og Hamsun? Her er bøker fra A til Å som absolutt er verdt å lese, selv om de ikke nødvendigvis er på skolepensumet. 29 bøker du bør lese før du dør. Lista er hentet fra side2.no og er fra 2007 :)

En liste over bøker jeg aldri vil gi fra meg, gjerne leser flere ganger og som har gitt meg mange tanker og følelser.

En liste, med bøker fra fretex en dag solen skinte og vinden var kald. Jeg betalte kun 110,- for alle sammen.

• "Hjertets stemme - om kjærligheten mellom en indiansk mann og en hvit kvinne" av Priscilla Cogan
  • "Medisinkvinnen - utvalgt av drømmefolket" av Lynn V. Andrews
  • "Kleopatra - dronning av solens rike" av Margaret George
  • "Eskandar - suset fra det forbudte fjellet" av Siba Shakib
  • "Jeg vil ikke dø alene" av Gil Courtemanche
  • "Engler i mitt hår - den sanne historien til en moderne irsk mystiker" av Lorna Byrne
  • "Vinden er min mor - en gammel medisinmanns liv og visdom" av Bear Heart
  • "Drømmene dine - med over 1200 symboler fra søvnens fantastiske billedverden" av Tony Crisp
  • "Inn i sirkelen - en russisk psykiaters møte med sibirsk sjamanistisk visdom" av Olga Kharitidi
  • "Kinas tause generasjon" av Xinran
  • "Typisk norsk å være uhøflig? - innvandrere har ordet" av Reidun Aambø