Vinterhjerte

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Liv og Endre har to barn og bur på ei øy nord i landet. I ei tragisk ulykke kjører Endre over dottera Marte. Den hendinga klarer ikkje Liv å tilgje han, og innleiar etter kvart eit forhold til bestevenen hans. Dette er ein roman om tap og det å miste seg sjølv, om sorg, erotikk og kjærleik.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202286699

EAN 9788202286699

Omtalt sted Nord-Norge

Åh,dette var ei fin og trist bok.

Inne på soverommet er det tomt og kjølig. Eg ligg på senga og ser på mobilen og det er då denne tanken dukkar opp, denne tanken som har lagt på lur heile tida. I bakhovudet. Vissa om at det var eg som gløymde å kjøpe margarin. Hadde det ikkje vore for det, så hadde Endre aldri sett seg i bilen og Marte ville vore i barnehagen no, andpusten i leiken [...] Det var Endre som køyrde over Marte. Men det var eg som gløymde å kjøpe margarin.

Med blanke leseark foran meg i starten av 2009 fikk jeg lyst til å prøve noe helt nytt. Vanligvis leser jeg bare norsk, engelsk, amerikansk og en sjelden gang islandsk og svensk litteratur, men jeg vil utvide lesehorisonten litt. På denne måten kan jeg komme over bøker jeg ellers ikke ville ha lest, og kanskje finner jeg et par bokperler også på reisen.

Forfatteren må være fra det landet jeg leser om og handlingen må finne sted kun der. Ellers har jeg ingen andre kriterier, og jeg tar gjerne imot tips om aktuelle bøker.

De landene jeg har vært innom på reisen blir lagt til på lista fortløpende. Det har ikke blitt så mange ennå, men det er spennende med jordomlesning likevel!

"Don't judge a book by its cover" heter det seg, og det bruker jeg forsåvidt ikke å gjøre heller. En kjedelig bok kan komme i fin innpakning, og vice versa. Men noen ganger faller jeg pladask for en bok før jeg i det hele tatt har lest den. Her er noen av de bøkene som har sikret seg en plass i bokhyllen min, fordi omslaget vekket interessen og fikk meg nysgjerrig først.

Heldigvis har de fleste av de jeg til nå har lest, vist seg å være like fine innvendig også! :)

Liste over bøkene jeg leser i 2011 :) Nyttårsforsettet er å lese flere bøker enn jeg leste i 2010 ;)

• "Nattgjengar" av Siri M. Kvamme
  • "Kryp - roman" av Grethe Nestor