Unyttig som en rose

Cappelen 2006 Innbundet

Forfatteren skriver med utgangspunkt i egne erfaringer, både fra tiden som pasient og med psykologens perspektiv. Hun er opptatt av hvordan personer med psykiske lidelser blir omtalt og behandlet, og viser hvor viktig det er å se pasientene som mennesker, ikke bare som diagnoser. Med litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202264031

EAN 9788202264031

Genre Personlige beretninger

Lauveng skriver om hvordan pasienter og psykisk psyke blir behandlet, og sine egne erfaringer både som pasient og psykolog. Hun er veldig, veldig klok og skriver på en så enkelt måte om et tungt tema at det lett å forstå hva hun mener hele veien gjennom. Sidene bare fløy. Hun kommer med så mange positive løsninger og refleksjoner som egentlig er ganske innlysende, men som likevel ikke blir tenkt og praktisert av flertallet. Jeg anbefaler denne. Jeg har enda ikke lest "I morgen var jeg alltid en løve" av samme forfatter, men etter denne er det ingen tvil om at jeg skal det.

Det viktige er ikke å aldri falle.
Det viktige er å alltid reise seg igjen.

Noen mennesker er som upoppet popkorn. Små og harde. Men gi dem litt varme og se hva som skjer!

UNYTTIG SOM EN ROSE

Jeg traff deg på postkontoret i går. Lang kø, mye stress, og der lå du i vogna di og pludret, unyttig som en rose.

Ikke kan du skaffe mat, ikke klær, ikke hus. Veik og tander er du, uten evne til å ta vare på andre eller deg selv. Ingen verdens nytte gjør du, du bare ligger der som en rose en alt for tidlig morgen. Og du fikk meg til å smile til deg.

Etterpå tenkte jeg, når smilte jeg sist, i køen på posten, torsdag ettermiddag i regnvær ?

Det hjelper ikke å ha rett, hvis du ikke er i en posisjon hvor du er troverdig.

Og jeg ble så glad for alt det unyttige som finnes. Som roser. Og babyer. Og smil.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Oppslagsverk, romaner og biografier om psykiske vanskeligheter og tanker tenkt rundt det, død og harde tider.

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

• Evig søndag
  • Unyttig som en rose
  • I morgen var jeg alltid en løve
  • Visning
  • Rom ved havet, rom i byen
  • Ringenes Herre (har startet)
  • Djevelen og Frøken Prym
  • Bly (har startet)
  • Bisettelsen
  • Komapani Orheim
  • Halvbroren (lest)
  • Furuset
  • Monstermennesket
  • Life of Pi (har startet)
  • Game of Thrones bok nr. 1 (har startet)
  • Under nullpunktet
  • Amatøren (lest)
  • Skuggen og Dronninga (har startet)
  • Bikubesong

• "Sebrapiken" av Sofia Åkerman
  • "Sterk/svak - håndboken om spiseforstyrrelser" av Finn Skårderud
  • "Gal - jeg? - nei, bare litt spiseforstyrret" av Hege Arstad
  • "Lykketyvene - hvordan overkomme depresjon" av Torkil Berge
  • "Fordi jeg fortjener det? - en bok om mobbing, håp og ansvar" av Kristin Oudmayer
  • "Stup" av Kjersti Scheen