Tjenestepiken som forsvant

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Perleblekk 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

De fleste sakene til Vish Puri, administrerende direktør ved Ytterst Privat Etterforskning Ltd., går på å sjekke bakgrunnen til potensielle ektefeller. Når en advokat blir anklaget for å ha drept familiens tjenestepike, må Puri sette inn alle sine ressurser i etterforskningen. Dette er den første boka om privatdetektiven Vish Puri.

Møt Indias mest sjarmerende, matglade private etterforsker Vish Puri. Hva gjør han når utallige saker som inneholder alt fra forsvunne tjenestepiker, mystiske dødsfall og et drapsforsøk i sitt eget hjem ...? Han spiser god punjabi-kost, og løser sakene i god, gammeldags Hercule Poirot-stil. Med et levende og moderne India som bakteppe, må man bare bli sjarmert av Vish Puri . Dette er feelgood-krim på sitt aller beste, spekket med varm og intelligent humor. Smak, lukt, lytt og møt det moderne Dehli i all sin prakt. Man kan bare bli glad når man leser en slik bok.

Forlag Perleblekk

Serie Vish Puri

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted India

Denne boken lånte jeg (en av mange) på biblioteket. Da jeg endelig begynte å lese boken var det plutselig venteliste. Dermed kom jeg i tidsnød og måtte levere den inn før jeg fikk lest den ferdig. Plottet har jeg ikke helt klart å få tak på enda men hovedpersonen er herlig sjarmerende, de indiske omgivelsene og skikkene blir beskrevet så levende at jeg kjøpte boken i pocket utgave for å lese boken ferdig. Synes nesten at det er synd at historien er ferdig om 100 sider...

En sjarmerende bok - mer om min leseopplevelse på bloggen min. Link til innlegget

Når jeg gir terningkast fire på en krimbok betyr det at jeg liker boka. Og jeg likte denne boka om vish puri, administrerende direktør ved ytterst privat etterforskning ltd. Han minner veldig mye om hercule poirot. Kanskje litt vel mye? Men likevel ble jeg sjarmert av ham. Og spennende er det at historien foregår i India. Så utrolig ukjent land for meg. Krimhistoriene var spennende.

Noe av det beste med boken er det India du får se gjennom øynene til de impliserte. Det er en kjempeforskjell på fattig og rik. Samfunnet er korrupt og kriminaliteten er høy. Likevel blir du glad i det India du blir presentert. Der er mange vakre og anstendige mennesker, matkulturen er stor og fristende, og fargene og luktene blir nesten virkelige. Både hvis du liker krim, og hvis du har lyst til å lese en bok fra India er denne å anbefale! Men det er viktig å få med seg at dette ikke er en typisk krim. Mer en bok om India med en privat-etterforsker som hovedperson.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Bøker som ble lest før og etter en reise til India i oktober 2012.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest, de ligger kronologisk etter lesedato. Jeg prøver å gi terningkast til hver bok jeg har lest, det er en helt subjektiv vurdering!

• "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Maisie Dobbs" av Jacqueline Winspear
  • "Familien Troutmans eventyrlige reise" av Miriam Toews
  • "Kanten av isødet" av Jesse Blackadder
  • "Wilfred Price - leverandør av førsteklasses gravferdstjenester" av Wendy Jones
  • "Himmelen er for alle" av Gaile Parkin
  • "En liten hvit fjær" av Jacqueline Winspear