The Eyre affair

New English Library 2001 Heftet

Romanen foregår i et annet 1985 som kunne ha vært. Thursday er på jakt etter Acheron Hades som har kidnappet personer fra litterære verk og forlanger løsepenger for dem. Selv Jane Eyre er tatt ut av romanen med samme navn, og Thursday må finne en vei inn i boka for å rette opp skaden.

Forlag New English Library

Utgivelsesår 2001

Genre Fantastisk litteratur Politi og detektiver Krim

Vittigste, mest spennende og mest gjennomtenkte plottet jeg har lest på lenge. En kreativitet av de sjeldne og du sitter igjen med følelsen av å være nærme å forstå hvordan verdenen fungerer (slik som tidsreiser), men ikke helt. Fforde er unik i hvordan han leker med gammel litteratur og også tuller med språk. Og du vil kjenne deg igjen når han får frem opplevelsen av å lese, leve seg inn i boka.
Anbefales på det sterkeste. Les eller se Jane Eyre på film før du leser boka, så får du ekstra mye ut av den.

• "First among sequels" av Jasper Fforde
  • "The big over easy - an investigation with the nursery crime division" av Jasper Fforde
  • "The well of lost plots" av Jasper Fforde
  • "Lost in a good book" av Jasper Fforde