Tenke, fort og langsomt

av (forfatter), Eivind Lilleskjæret (oversetter) og Gunnar Nyquist (oversetter).

Pax 2012 Innbundet

Hvorfor gjør vi feil? Og hvorfor i all verden fortsetter vi å gjøre de samme feilene gang på gang? Daniel Kahneman viser at vi tenker i ett av to systemer- enten raskt, intuitivt og følelsesdrevet, eller langsomt, rasjonelt og logisk. Begge systemene er nødvendige, og begge har sine svakheter. Gjennom å forstå de to systemene, og hvordan de kan balanseres og virke sammen, skjønner vi mer av oss selv og hverandre - og samtidig lærer vi hvordan vi selv kan ta bedre avgjørelser, personlig og økonomisk. Tenke, fort og langsomt forklarer oss hvordan vi tenker og tar beslutninger, gjerne stikk i strid med vedtatte sannheter i psykologi og økonomi. Ukonvensjonell og utradisjonell, overraskende og overbevisende - boken vil endre hvordan du tenker om å tenke for alltid.

Forlag Pax

Denne får det til å smelle i nepa!

Vi overtolker og analyserer, trekker slutninger og lager historier i hodene våre - selv om datagrunnlaget kan være spinkelt. Vi forveksler korrelasjon (det at ting samsvarer) og kausalitet (det at en ting skjer på grunn av noe annet). Vi overser hvor stor rolle flaks og tilfeldigheter spiller, både i egne liv og i verdenshistorien. Vi brenner etter å gjøre verden forståelig, og derfor tenker vi ikke særlig godt. Fascinerende om menneskelig tenkning, og definitivt en bok som gjør noe med troen på egen rasjonalitet. Men 551 sider er for langt. Hele omtalen ligger på Sølvberget sine nettsider.

Interessant, men tunglest.

En virkelig øyeåpner hva gjelder hvordan vi oppfatter (og feiloppfatter) verden rundt oss. Dette er interessant i seg selv, men i tillegg har man større mulighet til å gripe tak i sine egne feiloppfatninger når man er oppmerksom på i hva slags situasjoner slike feiloppfatninger har en tendens til å oppstå.

(Kom til denne boka via "Folkeopplysningen"s Hesselberg -- Tankesmed)

Tankevekkende bok om beslutninger

En sikker måte å få folk til å tro på en løgn er å gjenta den ofte, fordi det er vanskelig å skille det som er kjent, fra det som er sant.

Det er mulig å utvikle nyttige algoritmer uten forutgående statistisk forskning. Enkle, likt vektede formler bygd på eksisterende statistikk eller sunn fornuft er ofte veldig gode indikatorer på signifikante utfall. I et uforglemmelig eksempel viste Dawes at følgende formel forutsier helt utmerket om ekteskap vil vare:

elskovsfrekvens minus krangelfrekvens

Sørg for at summen holder seg over null.

Our comforting conviction that the world makes sense rests on a secure foundation: our almost unlimited ability to ignore our ignorance.

The world in our heads is not a precise replica of reality […]

An image came to mind: mental life […] is normally conducted at the pace of a comfortable walk, sometimes interrupted by episodes of jogging and on rare occasions frantic sprint.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

Skriving er forlengelsen av lesing. Her er de jeg leste (og deretter omtalte på Sølvbergets nettsider) i 2015.

Mange liker selvhjelpsbøker, og sjangeren selger godt. Det finnes selvhjelpsbøker for stort sett alle problemer. Nå (i 2016-2018) har vi en følelse av at trenden er bøker som gir bedre tid, ro i sjelen og som setter fokus på grunnleggende verdier som familie, natur eller spiritualitet. Her anbefaler vi våre favoritter innen denne mangfoldige sjangeren.

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Homo Deus - A Brief History of Tomorrow" av Yuval Noah Harari
  • "Factfulness - ti knep som hjelper deg å forstå verden" av Hans Rosling
  • "Stille - introvert styrke i en verden som aldri slutter å snakke" av Susan Cain
  • "Godt nok for de svina - en leders tanker om mot, sårbarhet og troverdighet" av Anita Krohn Traaseth
  • "Bli best med mental trening" av Erik Bertrand Larssen
  • "Det egoistiske genet" av Richard Dawkins
  • "Udødelighetens elixir - roman" av Gabi Gleichmann
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Våpen, pest og stål - menneskenes historie gjennom 13 000 år" av Jared Diamond
  • "Sapiens - en innføring i menneskehetens historie" av Yuval Noah Harari
  • "Om å skrive" av Hans Olav Brenner