Straff

Aschehoug 2008 Innbundet

Boken innledes med et tilsynelatende naturlig dødsfall på Vestkantbadet i Oslo. Førstebetjent Halvor Heming må imidlertid snart innse at dødsfallet peker mot det kriminelle miljøet i hovedstaden. Dette er den første boka om Halvor Heming.

Kris er en vanlig 13-åring, med unntak av to ting: Han har ikke venner, og han har ikke far. Det er nok til å gjøre ham til et mobbeoffer på skolen.
Førstebetjent Halvor Heming slites mellom familien, Voldsavsnittet og sin egen fortid da han får sitt livs mest intrikate sak i fanget. Det som til å begynne med ser ut som et naturlig dødsfall på Vestkantbadet, blir med ett mye mer. Funn på åstedet peker mot en av Oslos mest hardbarkede kriminelle, men den mistenkte er sporløst forsvunnet. Etter to dager med intens leting skjer enda et drap, og Halvor blir redd for at han jager et spøkelse. Inntil han begynner å nøste i den 24 år gamle historien om Kris. Straff er en kriminalroman med handling på flere plan. Når Halvor Heming oppdager klare paralleller mellom saken han etterforsker og sitt eget liv, begynner frykten å gripe ham.
Birger Baug har vært journalist og vaktsjef i Dagsavisen og informasjonssjef i bistandsorganisasjonen Plan Norge. Han er nå konsulent og forfatter på heltid. Straff er hans første bok.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193279

EAN 9788203193279

Serie Halvor Heming (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Brukbar krim, spennende opprulling om noe søkt plott.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Oversikt over alt jeg har lest i 2009

• "Paradis tapt - kriminalroman" av Birger Baug