Storeulv

en uautorisert biografi om John Fredriksen

av (forfatter) og Gunnar Stavrum (forfatter).

Gyldendal 2005 Innbundet

John Fredriksen er verdens største skipsreder, med en formue på over 40 milliarder kroner. I denne boken får du beretningen om hans turbulente liv, fra fengselscelle til milliardbolig, fra lærling til milliardær, fra kriser til triumfer.

Avslørende og underholdende portrett av finansgiganten John Fredriksen .; Norges suverent rikeste mann og verdens største tankreder. John Fredriksen er Norges egen Onassis .; han er ufattelig rik, svært mediesky, beryktet i hele det internasjonale shippingmiljøet og omgitt av et rikt utvalg myter og elleville historier om et pengeforbruk som får Røkke til å fremstå som en gjerrigknark. De to journalistene Gunnar Stavrum og Odd Harald Hauge skrev i 1991 "John Fredriksen. En uautorisert biografi", som snart oppnådde status som kultklassiker i finanskretser. Siden den gang har Fredriksen bare blitt stadig rikere og mektigere, og historiene enda flere. Hvem er denne mannen? I denne nye uautoriserte biografien om redersluggeren får leseren høydepunktene fra den første boken kombinert med masse nytt, avslørende stoff som vil dekke perioden frem til 2005.

Utgivelsesår 2005

• "Olav Thon - milliardær i anorakk" av Hallgrim Berg
  • "Hegnar - outsider på innsiden" av Asle Skredderberget
  • "I Hitlers bunker - det tredje rikets siste dager" av Joachim Fest
  • "Brent jord - 1944-1945" av Asbjørn Jaklin
  • "Elon Musk - Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future" av Ashlee Vance
  • "Iskyss - om spionasje og kjærlighet i den kalde krigens tid" av Alf R. Jacobsen
  • "Gråsoner - selvbiografi" av Arne Treholt
  • "Det hendte også her" av Jahn Otto Johansen