Stjerneskudd

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Press 2012 Innbundet

Da femten år gamle Anne Carson blir kidnappet, tar familien kontakt med Frank Calder, en tidligere soldat og gisselforhandler. Han vil at de skal tilkalle politiet, men familien, som har mistet et barn før på grunn av rot fra politiets side, nekter. Calder må gå langt ut over sine fullmakter for å løse saken, og vet at hvis han følger feil spor, vil jenta helt sikkert dø.

Med Stjerneskudd er en av verdens aller beste krimforfattere, kritiker- og publikumsfavoritten Peter Temple, tilbake med enda en mørk og mesterlig fortelling fra Australias nattsider. Anne Carson er femten år. Hun er vakker og vilter - og kidnappet. Hennes velstående familie har samlet seg og besluttet å tilkalle Frank Calder, en tidligere soldat og gisselforhandler som nå har falt i unåde. Familien ønsker at han skal overlevere løsepengene til kidnapperne. Frank vil at de skal tilkalle politiet, men familien nekter, siden rot i politiets rekker nesten kostet et annet barn i Carson-familien livet flere år tidligere. Er det noen sammenheng mellom de to hendelsene? Er det grådighet som er motivet? Eller hevn? Eller kan det være noe helt annet? For å finne ut av det, må Frank gå langt ut over sine fullmakter. Mens Frank leter febrilsk etter mistenkte i nettet av Carson-familiens forretninger og avtaler, ekteskap og sidesprang, rivalisering og intriger, vet han at hvis instinktet hans er galt, vil jenta han leter etter, helt sikkert dø.

Forlag Press

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Australia

Denne boka har jevnt over fått så god omtale, at jeg automatisk var litt skeptisk når jeg tok fatt på den. SÅ god kan den da ikke være?
Men jo da – SÅ god kan den altså være – og det er den virkelig. Dette er krim på absolutt toppnivå; en god grunnhistorie, spennende jakt på kidnappere og motiv, et persongalleri med sine historier og hemmeligheter som krydrer og utfyller historien og en løsning som verken er for enkel eller kommer for raskt!

Peter Temple er en forfatter jeg lurer på hvorfor i all verden jeg ikke har oppdaget tidligere, men det kommer det til å bli en endring på nå. Dette var krim i toppklasse!

Du kan kanskje spør hvorfor jeg har lest alle fire bøkene hvis jeg er misfornøyd med at det er for mange navn i tre av dem. Men det er forrykende gode bøker. De er utrolig spennende og fartsfylte og en lurer hele tiden på hvordan ting henger sammen og hva som kommer til å skje. Så om du bare kan klare å glemme litt at du ikke husker hvem som var hvem i alle tilfellene, vil du bli meget underholdt!
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Den svakeste av forfatterens romaner som jeg har lest så langt. Blogginnlegget jeg skrev etter å ha lest den i juni 2013

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

• "Svart flo" av Peter Temple
  • "Blodig gjeld" av Peter Temple