Skyld

en familiesaga

Ofoten - Drammen - Christiania

Liv forlag 2012 Innbundet

Romanen skildrer hverdagslivet hos familien til fiskerbonden Andreas på Virek i Ofoten. Andreas sønn, Helmer, bryter med det tradisjonelle fiskerbondelivet og ender etter hvert opp som selger i Christiania.

"Skyld, - en familiesaga" er en historisk roman som skildrer hverdagslivet hos fiskerbonden Andreas og familien hans på Virek i Ofoten. Vi blir med tilbake til siste halvdel av 1800-tallet og følger far på Lofotfisket mens mor og ungene klarer seg gjennom mørkevinteren på heimegården. Sønnen Helmer bryter med fiskerbondelivet og slår seg ned som handelsbetjent i Lofoten, før han drar til Drammen og seinere til Christiania. Der får han familie, men "glemmer" å fortelle om noe som hendte før han gifter seg. Historien utvikler seg dramatisk, og Helmer får skylda for det som skjer... Lillian W. Skow har gjort et omfattende research-arbeid for å finne historisk bakgrunnsinformasjon. Hun gir en troverdig skildring av folkelivet både nordpå og sørpå, og skildrer mellommenneskelige forhold med stor innlevelse. Som alltid skriver hun stemningsladet, lyrisk og smidig. Personene får tanker, kjøtt og blod slik at de trer levende ut av boksidene

Forlag Liv forlag

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet

Omtalt sted Nordland Østlandet

• "Størst av alt - familiesaga fra Vestfold" av Lillian Wirak Skow
  • "Anrop fra en engel - roman" av Guillaume Musso
  • "Huset Longbourn" av Jo Baker