Skumringens korsvei

tidshjulet tiende bok

av (forfatter), Morten Hansen (oversetter) og Kari Lyngstad (oversetter).

Tiden 2005 Innbundet

Hovedpersonene føres ubønnhørlig videre mot den siste striden mellom Den mørkeste og hans motstandere. Matt flykter fra Ebou Dar sammen med De ni måners datter, kvinnen han er skjebnebestemt til å gifte seg med, forfulgt av både Skyggen og seanchanernes hær. I mellomtiden forsøker Perrin Aybara å redde sin kone Faile fra Shaidoene, men hans eneste håp kan være en allianse med fienden. Egwene, som nå er Amyrlin for Aes Sedai-utbryterne, beleirer Det hvite tårnet, men kampen må vinnes fort, for Aes Sedaiene må stå samlet for å forsvare verden. Rand al'Thor, den gjenfødte dragen, har klart å fjerne Den mørkestes smitte fra den mannlige halvdelen av Kilden. Denne boken markerer et vendepunkt, en tid for kritiske beslutninger, idet Aes Sedai-opprørerne vurderer en allianse med Asha'manene, mennene som kan lede Kraften, og Rand overveier en våpenhvile med seanchanerne.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205339255

EAN 9788205339255

Serie Tidshjulet (10)

Genre Fantasy

Tidshjulet er egentlig en ganske innviklet fantasyserie. Som i de fleste fantasyhistorier, handler serien seg om kampen mellom det gode og det onde. Her kampen mellom Dragen og Den Mørkeste.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

If your enemy offers you two targets, strike at a third.

Change came so slowly you never noticed it creeping up on you, or far too fast for comfort, but it came.

Matt tenkte at han kom til å forstå seanchanerne lenge før han forstod seg på kvinner.

Sometimes you had to laugh if only to keep from crying.

A useful maxim: two rarities combined call for close attention.

Alle bøkene på norsk

• "Drømmenes kniv - tidshjulet ellevte bok" av Robert Jordan