Skrivefest

Oktober 2007 Heftet

Syv henrykkelser har forfatteren kalt kapitlene i denne boken om skrivekunst og lesekunst, om å leve med litteratur og med et sterkt behov for å søke mening gjennom det skrevne ord. Samtidig er boken en personlig fortelling om hennes egen vei inn i litteraturen, fra hun avbrøt skolen sytten og et halvt år gammel fordi hun ville "ut i verden og inn i bøkene". Hun skriver om å etablere seg som forfatter, om arbeidet med sine egne romaner og om "fiksjonens pinaktighet", om å møte lesere, om å forstå seg selv gjennom skriving, men også gjennom møtet med andre forfattere, som Ernest Hemingway, Gabriel Garcia Marquez, Doris Lessing, Elias Canetti og Henning Mankell.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2007

Serie Oktober pocket

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Tove Nilsen

"”Syv henrykkelser” har Tove Nilsen kalt kapitlene i denne boken om skrivekunst og lesekunst, om å leve med litteratur og med et sterkt behov for å søke mening gjennom det skrevne ord. Samtidig er Skrivefest en personlig fortelling om Tove Nilsens egen vei inn i litteraturen, fra hun avbrøt skolen sytten og et halvt år gammel fordi hun ville ”ut i verden og inn i bøkene”. I tilbakeblikk og med ledig klokskap skriver Tove Nilsen om å etablere seg som forfatter, om arbeidet med sine egne romaner og om ”fiksjonens pinaktighet”, om å møte lesere, om å forstå seg selv gjennom skriving, men også gjennom møtet med andre forfatteres litteratur. Hun skriver om forfattere som Ernest Hemingway, Gabriel Garcia Marquez, Doris Lessing, Elias Canetti og Henning Mankell.

Mer fra forlagets hjemmeside HER "

Forlaget oppsummerer godt bokas innhold, men de har glemt å nevne Stephen King som en av de to Tove Nilsen har latt seg inspirere av, samt NIcolas Bouvier, som hun dro til Kreta med.
Tove har reist mye, og alle disse syv forfatterne har hatt en viktig funksjon også i forhold til de reisene hun beskriver i den lille boka. De ble med henne til rektorkontoret hvor hun sluttet skolen for å bli forfatter (Hemingway), London (Lessing), Marquez (Managua- en farefull reise), Canetti (Marokko), Mankell (Molde- en spyfull båttur), Bouvier (Kreta ) og King (Odense).

Tove skriver lett, godt, ærlig og selvreflekterende, modent, morsomt, tankevekkende og lærerikt. Jeg likte denne boka veldig godt, og kommer til å at den frem igjen for å nyte alle gullkornene. Denne boka leste jeg uten blyant og merkelapper, fordi den var så god å bare lese, på senga, på bussen- men jeg tenkte ofte at dette skulle jeg ha markert, og dette, og dette--- Så da må jeg jo lese den på nytt, en dag.

mer i bloggen min HER

Denne boken er en selvbiografi, hvor Tove Nilsen forteller om tanker og det å skrive.

Nilsen tar oss med til forskjellige steder av verden, hvor hun forteller om kjente forfattere som Marques og Canetti.
Noe jeg likte veldig godt var da hun så Doris Lessing rett foran seg og det føles ut som du er der sammen med henne.

Jeg liker spesielt måtten Nilsen skriver på, hun er veldig flink med ord og gir akkurat nok info til å danne seg et bilde.

Nilsen tar opp alt fra oppveksten sin til mer vanskelige tider i livet. Blant annet når en av hennes venner dør av kreft.

Hun blir lei seg og samtidig sint, noe som fører til at hun bestemmer seg å skrive en kronikk.
Hun forteller også blant annet om engang, hvor hun fikk skrivesperre og hun startet å lese en bok skrevet av Steven King.

En annen ting som er ganske artig er at alle kapittelene er delt opp i navn av kjente forfattere, første kapittel heter "Til rektor med Hemingway".

Boken er kjempe spennene og den får meg til å ønske lese mer om Tove Nilsen.
Så skal nok få lest noen av bøkene hennes snart, spesielt "Skyskraperenglene".

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

En helt grei bok om skriving.

Ordet "Research" leder tanken mot saklighet og objektivitet, mot fakta og undersøkelser som trengs i journalistikken. I romankunsten trengs en annen type kunnskap, for eksempel den å kunne kombinere språkdriv og tempo med tålmodigheten som kreves for å lodde dypere og dypere i personligheten og skjebnen til de menneskene man skriver om.

Å finne på, krever at man skriver, sletter, skriver sletter og skriver på nytt. Den ene dagen med en suveren følelse av å skli avgårde så det suser, den andre dagen med en følelse av å stå fast i feil spor.

Jeg har alltid tenkt at det er noe med notatbøkenes skrift som viser fingeren til det flinke, det perfekte, det som for alltid er ferdig. Det virker kanskje troskyldig å si, men notatbøkenes fruktbare rableri står nærmere livet.

<<Et liv er ikke det som har hendt et menneske, men hva en husker og hvordan en husker det.>> Det er åpningssetningen til den aldrende forfatterens selvbiografi Leve for å fortelle.

(Om Gabriel Garcia Márquez.)

En forfatter har en stemme, en sjel - og det som teller er ikke om denne stemmen, eller sjelen, er mannlig eller kvinnelig, men om den er god eller bare halvgod.

Har den siste tiden kommet over flere bøker som handler nettopp om bøker, det å være glad i bøker og alt bøkene kan gi/ bety for oss.
Mange av bøkene har jeg ikke lest enda, men har lyst å lese.
Kom gjerne med innspill på lignende bøker!

litteraturteori, analyse etc.

• "Lystreise - roman" av Tove Nilsen
  • "Mot til å skrive - 100 råd til deg som vil skrive skjønnlitterært" av Berit Hoff
  • "Skrivehistorier" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Fryd og fare - essay om diktning og eksistens" av Vigdis Hjorth