Skjulte liv

Silke 2012 Innbundet

Dette er den første boka om førstebetjent Gamache fra Sûreté du Québec.

I grålysningen våkner maleriske Three Pines, en engelsktalende småby midt i den fransktalende delen av Canada, ikke langt fra Quebec. Den er en by med gamle røtter, som har tiltrukket seg kunstnere og eksentrikere på leting etter trygghet og ro. Dagen i dag er en vanlig dag for alle byens borgere unntatt én. Jane Neal blir funnet død i skogen, med en jaktpil gjennom hjertet. Det må ha vært en jaktulykke, for hvem kunne vel med vilje tatt livet av Jane? I sin tid som lærer oppdro hun generasjoner av småbyens innbyggere og var aktiv i foreningslivet. Hun kjente alle, også deres hemmeligheter. Førstebetjent Armand Gamache ved Sûreté du Quebec har lært seg at det finnes en slange i de fleste paradis. Han forstår snart at ikke alt er som det bør være i den stille småbyen. Noe farlig ligger på lur, og han må finne sannheten før mørket senker seg. Skjulte liv er den første boken i krimserien om Armand Gamache. Den vant New Blood Dagger-prisen i Storbritannia og Arthur Ellis-prisen i Canada for beste krimdebut. Dessuten fikk boken Dilys-prisen som den høyest verdsatte kriminalromanen i Independent Mystery Booksellers Association og havnet på 10 på topp-listen hos Kirkus Reviews.

Forlag Silke

Serie Armand Gamache (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Canada

Bra krim fra den Canadiske landsbygda. Minner om Agatha Christie. Dessverre en del skrivefeil i den norske oversettelsen.

Grei bok. Lettlest. Uventa slutt. Mange gode personskildringer.

Jeg anbefaler deg å lese Louise Penny, og jeg håper hun kommer til å skrive flere bøker om Gamache og teamet hans. Dette var en god krim, og en nydelig bok.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

På hvilket tidspunkt skjer en forandring? Noen ganger skjer det brått. I aha-øyeblikkene i livene våre, når vi plutselig ser alt klart. Men ofte skjer forandringen gradvis, som en evolusjon.

Jeg tror at mange mennesker elsker problemene sine. Det gir dem alle slags unnskyldninger for å la være å bli voksne og komme seg videre i livet.

Hun visste hun burde ha holdt rundt ham, burde ha fortalt ham hvor høyt hun elsket ham og stolte på ham og trengte ham. Men noe holdt henne tilbake. Der var det igjen. En taushet mellom dem. Noe annet som var usagt. Er det slik det begynner? tenkte Clara undrende. Disse gapene som oppstår mellom par, og som ikke fylles med trøst og velkjente ting, men med for mye som er usagt, og for mye som er sagt.

På et kort øyeblikk ble hun en bitter, middelaldrende kvinne, forvridd og grotesk som en metallskulptur. Full av rust og skarpe kanter.

Bonjour, Monsieur I'Inspecteur, sa Gabri og kom ut i dypfiolett badekåpe og pusetøfler med en termos i hånden. Jeg tenkte du kanskje hadde lyst på en café au lait til å ta med deg.
Gamache kunne ha kysset ham.
Og, Gabri tryllet frem en liten papirpose han hadde holdt bak ryggen, et par croissanter.
Gamache kunne ha giftet seg med ham.

Bøker eg har lest i 2014. Starta litt seint så kanskje noko ukomplett

• "Bålet - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Svalens graf" av Sissel-Jo Gazan
  • "Tidevannets hevn - en roman" av Elizabeth Haynes
  • "Vokteren" av Fiona Cummins
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Maisie Dobbs" av Jacqueline Winspear
  • "Hvor er alle jentene nå?" av Leena Lehtolainen