Sin mors hus

Gyldendal 1974 Heftet

Boka skildrer en erotisk trekantsituasjon mellom studenten Jonathan,hans mor og unge Eva.

Utgivelsesår 1974

ISBN13 9788205064164

EAN 9788205064164

Serie Lanterne (231)

Hva handler boken om:

Jonathan avslutter studiene for å bli jurist, sånn at han kan gjøre det slutt med sin forlovede Marie. Dette forholdet blir fort kjedelig for Johnathan spesielt, siden hun vil ikke ha sex før ekteskap.

Så Jonathan kjøper seg en togbillett til Sander.
Det er en liten små by hvor moren hans bor i en to etasjes villa.

På toget møtter han en jente som heter Ewa, hun har blondt hår å er ganske sjenert. Hun sitter å leser en bok. Etter en stund kommer det inn et eldre par som vil sitte i samme lugar.

Den ene eldre mannen er ganske ufin og brå, plutselig tar han frem hånden og griper tak i skrittet til den eldre kvinnen. De begynner å slåss, i mellomtiden blir Johnathan opphissed over å være vitne til nesten en voldtekt.

Etter den hendelsen får Jonathan kontakt med kvinnen som sitter å leser. Etter de har pratet sammen en stund forteller hun navnet sitt som er Ewa. Johnathan får vite at hun skal jobbe som vikar på en skole i Sander.

Når han kommer til barndomshjemmet sitt, blir man bedre kjent med moren. Som virker å være en hyggelig eldre kvinne.

Det er i Sander mesteparten av historien utfolder seg. Man får vite litt om bardommen til Johnathan og sitt mystiske forhold til moren sin som kan tryggt si er annerledes enn det normale.

Man forstår litt bedre forholdet imellom sønn og mor når det kommer frem at faren hans døde i ung alder, noe som fører til at Johnathan får en stor ansvarfølelse for moren sin.

Hovedtema i boken er Incest

Hva var bra med boken?
Veldig detaljerikt, god historie, bra med skildringer, grei oppdeling av kapittler.

Hva var dårlig med boken?
Alt for lange forklaringer, lite tempo.

Konklusjon:
5 av 10

Personlig syntes jeg boken hadde en god start, den startet som en pageturner, men ble litt langtekkelig på slutten. Når folk spurte meg om det var en god bok svarte jeg tilbake: Jeg gleder meg til å bli ferdig med den. Men, jeg vil avslutte med å si at: Det er en bra bok, hvis du har tålmodighet.

Ønsker et nærmere bekjentskap av forfatterens romaner. Jeg har så langt ikke lest noe av ham. Ønsker gjerne å motta kommentarer.

født 31. august 1941 i Oslo, oppvokst og bosatt på Hamar
Wikipedia

To dager på loppemarked på Kjelsås skole har gitt åtte nye bøker som skal bidra med mye kos i høst. Totalpris kr. 120,-

• "Maude danser" av Knut Faldbakken
  • "Alt hva hjertet begjærer - roman" av Knut Faldbakken