Siderhusreglene

av (forfatter) og Tormod Haugen (oversetter).

Gyldendal 2001 Innbundet

2056 bokelskere følger dette verket.

I St. Cloud's i delstaten Maine driver dr. Wilbur Larch et hjem for foreldreløse barn og tar imot vordende mødre som får velge mellom abort og barnefødsel. Barnehjemsbarnet Homer blir opplært i gynekologiens edle kunst, men kommer i tvil om hva som er rett og galt når det gjelder abort.

«Forfatteren John Irving blir bare galere, mer fantasifull og morsommere for hver bok! » Kjersti Bache, Det Nye I St. Cloud's i delstaten Maine driver dr. Wilbur Larch et hjem for foreldreløse barn og tar imot vordende mødre som får velge mellom abort og barnefødsel. Boken følger ett av disse barna, Homer Wells. Siderhusreglene ble filmatisert og hadde premiere i 2000, med blant andre Michael Caine og Tobey Maguire i hovedrollene.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205291584

EAN 9788205291584

Omtalt sted Maine

Så flytende i form og "farge" full av ord til å tenke over karakterer- ikke bare hovedkarakterene- men de som kommer og går gjennom boka fenger og tar meg- Navn til morskap og humor - og dyp kjærlighet -et politisk innspiull over det "purityanske " USA En bok på over 600 sider. hver eneste er verd å lese

Dette er en både underholdende og informativ fortelling. Du lærer mye om abort og om hva som kan skje med kvinner som oppsøker “kloke koner” eller menn uten legeutdannelse for å få aborten utført. Du får også mange tanker om det er riktig eller galt med abort. Boken har et rikt persongalleri og forteller om flere uønskede barn. Historien om Homer og Dr. Larch er både sentimental, sterk og nydelig på en gang og dette er en bok det er vel verd å få med seg.

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Det som er vanskeligst å godta ved at tiden går, er at de menneskene som betydde mest for oss, blir satt inn i parenteser

Princes of Maine, Kings of New England

Det finnes mange godebøker, men blant alle godbitene er det en og annen som smaker urk. Problemet er bare at folk blir grinete om en våger å si i fra. Akk dog, her kommer ei liste over gode bøker jeg virkelig ikkekan fordra.

"spiselige" titler.

Gode filmer er ofte inngangsporter til gode bøker. Her er eksempler på bøker jeg enten har lest eller ønsker å lese fordi jeg har likt filmen.

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

Har vært i min mors bokhylle og oppdaget noen skatter som må leses!:)

• "Sirkusbarn - roman" av John Irving
  • "Den fjerde hånden" av John Irving