Reise om høsten

Tiden 1994 Innbundet

Boka er historien om en forfatter som skal på utenlandsreise etter fullført arbeid, da moren blir alvorlig syk. Den er et portrett av en mor, og samtidig en studie av forholdet mellom mor og datter. Dessuten er den et innlegg om menneskeverd i et samfunn der helsevesenet forfaller.

Det vanskelige forholdet mellom mor og datter. Reise om høsten er et nærgående portrett av en mor, og en studie av det vanskelige forholdet mellom mor og datter. Samtidig er dette et engasjert innlegg om menneskeverd i et samfunn der helsevesenet forfaller.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1994

[...]unødige små sorger som skygger for de større tingene, de som betyr noe, hver dag mister jeg gangsynet på nytt, snubler i småtteriene, bagatellene, en bok jeg skulle hatt ferdig, som om ikke dette landet overdynges av bøker, kanskje burde mer skog fått stå i fred, hvilke ord og setninger finnes det i verden som vi ikke kunne klart oss uten?

Du svarer ikke. Du ventet til du ikke kunne vente lenger, det er det vi gjør, venter til vi ikke kan mer, håper til vi ikke kan mer.

Ikke alt i verden må nyttiggjøres, tuktes, tynes, noe må få være, for skjønnhetens, for livets skyld, ellers synker vi, mister vi alt.

Ute drikker jeg inn luften i dype drag, hvordan kan noen se med uvilje på høsten, som har en friskere luft enn noen annen tid? At døgnet blir mørkere gjør det bare lettere å falle til ro,(...)

• "Munnen i gresset - roman" av Britt Karin Larsen
  • "Fortellinger om kjærlighet - roman" av Britt Karin Larsen