Reflekser i trylleglass

stemmer fra vårt århundre

Cappelen 1998 Innbundet

Boka inneholder et knippe minibiografier av Torborg Nedreaas, Francis Bull, Jens Bjørneboe, Peter Wessel Zapffe, Elise Ottesen-Jensen, Einar Gerhardsen, Karl Evang og Halldis Moren Vesaas.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788202184544

EAN 9788202184544

En utsøkt liten bok. Dette er kulturhistorien og dette er intervjukunst på høyt nivå.
I boken gjengir Haagen Ringnes portrettintervjuer han har gjort for radio og fjernsyn med kjente og innflytelsesrike personer i det 20. århundre. Han legger i tillegg inn sine egne kommentarer som setter rammer og gir utdypende informasjon.

Tittelen Reflekser i trylleglass henspiller på Torborg Nedreaas’ roman Trylleglasset om vesle Herdis – og som Ringnes sier i sitt forord; boken speiler opplevelser og refleksjoner, ”formidlet gjennom åtte mennesker som har satt sitt preg på vårt århundre.” Vi møter Francis Bull, Jens Bjørneboe, Torborg Nedreaas, Karl Evang, Peter Wessel Zapffe, Elise Ottersen-Jensen, Einar Gerhardsen og Haldis Moren Vesaas.

Vi får levende og personlig innblikk i disse menneskene, og vi får interessante tidsbilder fra vår nære historie. Ringnes balanserer intervjuene ypperlig – er personlig uten å bli nærgående, saklig uten på noen måte å bli tørr. Han er kunnskapsrik og lydhør og får sine intervjuobjekter til å fortelle, fritt og levende, ved hjelp av tilsynelatende enkle spørsmål. Og alt ført i et sobert språk. Dette er vakkert og innsiktsfullt.

Jeg kjøpte boken tilfeldig og i utgangspunktet på grunn av intervjuet med Jens Bjørneboe på Veierland, et intervju jeg har sett før, og en øy jeg kjenner godt. Hver gang jeg har sett dette intervjuet, har jeg blitt imponert over hvor høflig, saklig og korrekt Ringnes forholdt seg - uansett hvor ufint hans intervjuobjekt opptrådte. I boken kommer det da også frem at Ringnes under deler av intervjuet opplevde situasjonen ubehagelig:

”Under denne delen av samtalen har både intervjuer og intervjuobjekt greid å tirre hverandre såpass at jeg var glad for den tjukke bordplaten som lå mellom oss. Bjørneboe så i hvert fall ut som han stundom hadde lyst til å fare i synet på meg. Best å komme seg over i et roligere farvann. Skjønt roligere…?”

(Boken er kjøpt på bibliotekutsalg for kr.10 -.)

Det er ikke sant at kjærleik gjer blind. Kjærleik gjer klok!

(Fra intervju med Halldis Moren Vesaas)

-- Du var den eldste av fem, og den eneste jenta. Greide du å holde kustus på de fire brødrene dine?
-- Eg hadde jo fordelen av å vere eldst - og av å vere jente. Eg hadde eit visst tak på dei gutane, og det varte lenge frem gjennom livet (...)
-- Du har tydeligvis aldri følt deg tilsidesatt fordi du var jente?
-- Nei, tvert imot. Det sit i, heit frå barndomen, at det var eit privilegium å vere kvinne.

(fra intervjuet med Halldis Moren Vesaas)