Profetiens oppfyllelse

sagaen om Belgarion, femte bok del I

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Tiden 2000 Innbundet

Den onde guden Torak er i ferd med å våkne, og Garion må nedkjempe ham, ellers står verdens sikkerhet i fare. Hans forlovede, prinsesse Ce'Nedra, leder sine tropper i et desperat forsøk på å avlede Garions forfølgere. Det viktige spørsmålet Garion stiller seg er: Hvordan kan en mann drepe en udødelig gud?

Legenden forteller hvordan guden Torak stjal den magiske stenen Aldurs Globe og brukte den til onde gjerninger inntil han ble beseiret i et mektig slag. Globen ble gitt til kongesønnen Riva, og Profetien sier at så lenge Rivas etterkommere tar vare på den, vil de vestlige kongedømmene være trygge. Men ifølge Profetien nærmer tiden seg da Torak vil forsøke å tiltvinge seg verdensherredømmet.
Den lange ferden er over. Aldurs Globe er tilbake på sin rettmessige plass, og nå som Garion er blitt konge, sitter atter en etterkommer etter Riva Jerngrep som hersker over de vestlige kongedømmene. Men ennå er ikke profetien oppfylt. I øst er den onde guden Torak i ferd med å våkne, og rasende av hevnlyst vil han ta tilbake Aldurs Globe. Garion vet at han må kjempe mot Torak, og at utfallet av deres mektige kamp kommer til å avgjøre verdens skjebne. Sammen med trollmannen Belgarath legger han i vei mot Nattens By for å utkjempe den uunngåelige duellen. Samtidig, i sør, står Garions trolovede, prinsesse Ce'Nedra, i spissen for et desperat forsøk på å avlede styrkene til Toraks tilhengere. Men hele tiden kjenner Garion den gnagende tvilen: Hvordan kan et menneske drepe en udødelig gud?
Dette er første del av femte og siste bok i den fantasieggende og fabelaktig spennende fatansy-serien Sagaen om Belgarion, en av de mest populære genren har å by på. Første bok i serien er "Profetiets utvalgte". Handlingen utspiller seg i en fascinerende verden full av fargerike skikkelser, utfordringer og dramatikk.
David Eddings (f.1931) regnes som en av de store mesterne innen fantasy-genren. Eddings har hatt tjeneste i den amerikanske hæren, har undervist i engelsk på universitetsnivå og har arbeidet for flyprodusenten Boeing. Han har skrevet ytterligere tre fantasy-serier.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000

Serie Belgariad

Genre Fantasy

Nå er jeg ferdig med belgarionserien .spennende intrikat , god , rørende men s om i nesten alle fantasybøker var det mye kriging mellom gode og vonde krefter Har noen forslag til gode fantasy som har andre nyanser , tar jeg i mot med takkq

• "Profetiens oppfyllelse - sagaen om Belgarion, femte bok del II" av David Eddings
  • "Rivas dronning - sagaen om Belgarion, fjerde bok" av David Eddings
  • "Krigerens troskapsed - sagaen om Paksenarrion" av Elizabeth Moon
  • "Shannaras seidmann - del II" av Terry Brooks
  • "Shannaras seidmann - del I" av Terry Brooks
  • "Gyllen ed - del 1" av Elizabeth Moon
  • "Skygge over Armengar - sagaen om riftkrigen tredje bok del I" av Raymond E. Feist