Outsiderne

Gyldendal Tiden 1976 Innbundet

Boka er beretningen om ungdom på hver sin side av den sosiale skalaen, om rivalisering, frykt og drap. Men også om lojalitet, hjelpsomhet og usikker søking etter personlig verdighet og et sted å være. Forfatteren var selv bare 17 år gammel da hun skrev boka og kjenner miljøet ut og inn.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1976

Ponyboy er 14 år og yngst av tre brødre. De er foreldreløse, og de to eldste brødrene jobber, så Pony kan få fullføre skolen. Han er smart, og elsker bøker og film. Pony og brødrene er en del av Grease. Det er en gjeng, og fienden er Sossene, som er rike bøller. De to gjengene sloss ofte, og en kveld går det hele over styr.

Denne leste klassen da jeg gikk på ungdomsskolen på 80-tallet, og det var en sterk leseropplevelse. Husker bare bruddstykker, så det er artig å ta den fram igjen nå da jeg ble utfordret til det.
Forfatteren var faktisk bare 17 år da hun skrev boka, som også er filmatisert.

Jeg var en stor fan av tv-serien Gilmore girls. Derfor bestemte jeg meg for at jeg ville lage en liste over hvilke bøker de nevner i serien. Det er en lang liste, som jeg fant på en nettside som ikke finnes lengre.
Jeg har ikke tatt med bøkene bak de filmene som også nevnes.
Si gjerne ifra, hvis du vet om bøker jeg ikke har i lista.

Liste over bøker hvor handlingen er lagt til tiden da menn var menn, og kvinner var til pynt(??)... Uansett, jeg elsker bøker og filmer fra 40-60 tallet. Verden i disse bøkene er både gjenkjennlige og noen ganger...heldigvis ikke. Dette er først og fremst bøker som er GODE. Har bare lagt merke til at jeg ofte velger bøker fra denne perioden. NOEN SOM FORSLAG PÅ ANDRE??

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

A

• "Morfar er sjørøver" av Jan Lööf