Oskar og den rosa damen

av (forfatter) og Christine Amadou (oversetter).

Pantagruel 2004 Innbundet

Her er brevene Oskar skriver til Gud, de siste dagene i sitt liv. Oskar er 10 år, og har kreft. Han vet at han skal dø, men trenger noen å dele tankene sine med. Marie-Rose, eller Rose-bestemor som Oskar kaller henne, er en dame som frivillig kommer på besøk til barnesykehuset. Hun oppfordrer Oskar til å skrive ett brev til Gud hver dag.

Her er brevene til Gud skrevet av Oskar, 10 år, i løpet av 12 dager på barnesykehuset. Brevene beskriver disse dagene som både morsomme, poetiske og fulle av fargerike personligheter. En bestselger!

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2004

En fantastisk bok om døden - og livet. Rørende og vakker

Lyst å lese ...
Ei varm, rørende og humoristisk bok?
En internasjonal bestselger?
En ti årings siste tanker?

Oscar og den rosa damen av Eric-Emmanuel Schmitt er ei lettlest bok, men et dypt innhold. Boka handler om ti år gamle Oscar som kun har en liten stund igjen å leve, og Rose-bestemor som er og besøker han hver dag på sykehuset og gir han i oppgave å skrive et brev til Gud hver dag. Det er disse brevene vi får lese. Boka er hjertevarmende og setter ting virkelig i perspektiv. Les den!

En av de beste bøkene jeg har lest! En vidunderlig bok om lille Oskar som er kreftsyk og funderer på de store spørsmål i livet i møtet med Rose-bestemor, en eldre dame, tidligere fribryter med eventyrlige historier, som besøker Oskar på sykehuset. Hun får han til å skrive brev til Gud hvor han forteller og stiller filosofiske spørsmål. Anbefales! En perle av en bok med livsfilosofi som alle kan lære noe av.

Det er ikke ofte jeg gråter av en bok, men her ble jeg våt i øynene og kjente latteren boble i halsen nesten samtidig. En klar anbefaling til alle andre.

10 år gamle Oscar skal dø - om 12 dager. I løpet av disse dagene skriver han et brev til Gud for hver dag. I brevene forteller han om håpløse foreldre, medpasienter på sykehuset, og ikke minst om Rose-bestemor. Rose-bestemor blir Oscars beste venn og kommer på besøk hver dag. Hun forteller de utroligste historier, og prøver å gjøre de siste dagene til Oscar så gode som mulig.

En liten perle av en bok!

Jeg har forsøkt å forklare foreldrene min at livet er en rar gave. Først overvurderer man det, man tror man har fått evig liv. Så undervurderer man det, man synes det er råttent, for kort, man har nesten lyst å hive det fra seg. Til slutt skjønner man at det ikke var en gave, bare et lån.

Ikke se så skyldbetynget ut lenger. Det er ikke din skyld at du er nødt til å komme med dårlige nyheter til folk, om sykdommer med latinske navn og dårlige prognoser. Slapp av. Ta det med ro. Du er ikke Gud Fader selv.

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

Følger trenden og lager liste

• "Alltid hos deg" av Maria Ernestam
  • "Norske hemmeligheter" av Cathrine Louise Finstad
  • "For deg, for deg alene - roman" av Line Nyborg
  • "Månen som ville lyse som ei sol" av Elin Grimstad
  • "Bokryggpoesi - bli med og redd papirboka!" av Tiger Garté
  • "Historien om Desperaux - er historien om en mus, en prinsesse, litt suppe og en trådsnelle" av Kate DiCamillo
  • "D for tiger" av Lene Ask
  • "Lappskatteland - en familiesaga" av Annica Wennström