Ondskapens hjerte

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Portland, USA. Vi møter Archie Sheridan, en etterforsker som sliter med psykiske og fysiske problemer etter å ha blitt grusomt torturert av en kvinnelig seriemorder to år tidligere. Nå går en ny seriemorder løs, og Archie kommer tilbake som leder for sin gamle spesialgruppe. Susan Ward, en ung journalist som følger etterforskningen, forstår at Archie skjuler noe. Hun lurer på hva som egentlig skjedde de dagene han ble holdt fanget av seriemorderen, og om han er i stand til å stoppe den nye morderen. Dette er den første boken om Archie Sheridan. Forfatteren er debutant.

I ti år hadde etterforsker Archie Sheridan og hans spesialgruppe prøvd å spore opp den mest aktive seriemorderen i det nordvestlige USAs historie. Så ble Archie lurt rett i en felle . han ble vakre Gretchen Lowells siste offer. Etter å ha torturert ham på det grusomste i ti dager meldte hun seg for politiet. To år senere er en ny seriemorder på ferde i Portland. Archie, som sliter både fysisk og psykisk etter Gretchens behandling, kommer tilbake som leder for sin gamle spesialgruppe. Han ønsker at den unge journalisten Susan Ward skal følge ham i etterforskningen og skrive en artikkelserie om ham. Men jo mer Susan får vite om Archie, jo mer forstår hun at han skjuler noe. Hva skjedde egentlig de dagene han ble holdt fanget av Gretchen? Og kan han klare å stoppe den nye morderen som skaper frykt og uhygge i Portland?
Chelsea Cains debutroman, Ondskapens hjerte, gikk rett inn på bestselgerlistene i USA og Storbritannia da den kom ut. Boken har fått svært gode kritikker og er solgt til 15 land.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203210365

EAN 9788203210365

Serie Archie Sheridan (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oregon

Jeg synes denne boken er oppskrytt. Handlingen er oppkonstruert og usannsynlig, boken har uforholdsmessig mange innskutte setninger uten betydning for handlingen (f.eks. "han tok en tyggegummi", lange beskrivelser av antrekk osv.) samt at det gjentas i det uendelige at hovedpersonen har en pilleeske i lommen som han fomler med.

Utrolig spennende thriller! For en syk, syk dame Gretchen er, men forholdet til henne og Archie er veldig troverdig. Skikkelig "pageturner". Anbefales.

Noen av bøkene jeg leste i 2009

• "Hjerterått" av Chelsea Cain