Olav Kyrre

Saga bok og Spartacus 2011 Innbundet

Boka tar for seg livet til Olav Kyrre (1067-1093). Den forteller om hvordan han som 17-åring samlet de overlevende etter slaget ved Stamford bro, og siden bygget opp Norge og kongemakten og la grunnlaget for ny vekst og velstand. Har litteraturliste.

Olav Kyrre (konge 1067-1093) var kongen som ledet Norge fra vikingtiden og inn i middelalderen. Han var bare 17 år gammel da han samlet de overlevende etter det største nederlaget i norsk historie: Slaget ved Stamford Bridge. Der mistet Norge store deler av sitt aristokrati. Olav dro tilbake til Norge for å bygge opp landet og kongemakten, og i løpet av de neste 26 årene ble han den mest vellykkede kongen i norsk historie. Han la grunnlaget for en ny vekst og velstand for landet uten å drive krigføring og herjinger. Han grunnla byer, fremmet handelen og bygde kirker.

Forlag Saga bok Spartacus

Serie Sagakongene

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt person Olav III Kyrre

Olav Kyrre var tenåring da faren Harald Hardråde ble drept i det blodige slaget ved Stamford Bridge (1066). Selv var han mindre krigsglad. Kyrre betyr "den rolige", men det betyr ikke at Olav Kyrre var en veik konge. Han omga seg med en hundre mann stor personlig hær (hirden), som var dobbelt så mye som faren hadde hatt. Man har alltid kommet lenger med et vennlig smil og et sverd, enn bare et vennlig smil.

I utenrikspolitikken hadde han "dyktighet og litt flaks" å takke for de gode forholdene til nabolandene, skriver forfatter Bjørn Bandlien, som har puslet sammen historien om Olav Kyrre fra et ganske lite kildemateriale. Boken kaster lys over en av de minst omtalte norske kongene, en smart strategiker som oppnådde mye uten å svinge sverdet mer enn nødvendig.

Skriving er forlengelsen av lesing. Her er de jeg leste (og deretter omtalte på Sølvbergets nettsider) i 2015.

Vikinger og sånt.

• "Magnus Berrføtt" av Randi Helene Førsund