Noen vet

krim

Aschehoug 2009 Innbundet

Et eldre ektepar blir funnet drept på en gård i Asker. Politisk journalist Kajsa Coren blir sendt til åstedet. Hun er egentlig opptatt med å avdekke en av velferdsstatens største skandaler etter krigen: omsorgssvikt og overgrep mot barn på barnehjem og spesialskoler. Kajsa begynner å forstå at det er en sammenheng mellom drapet og barnehjemsskandalen. Dette er den første romanen om Kajsa Coren.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203195495

EAN 9788203195495

Serie Kajsa Coren (1)

Genre Krim

Trude Teiges ”Noen vet” 17.10.12
Det er litt deilig å bli imponert.. Nå skal det nevnes at jeg ikke er så stor fan av krimbøker som jeg engang var, så jeg ser på denne boken som det den er – en bok.
Journalisten Kajsa Coren jobber med en sak om overgrep mot barn på institusjoner i etterkrigsårene. Kajsa er både følsom og samfunnsengasjert, og virkelig bryr seg om sakene hun skriver om. Det skjer et dobbeltdrap i Oslo som hun også dumper opp i. Som tidligere krimjournalist klarer hun ikke helt å slippe taket på den saken, selv om hun har lovet sin mann, som er psykiater og blir brukt som sakkyndig i retten i slike saker, at hun ikke kan jobbe med krim når han gjør det
Teige, som er journalist og da kjenner denne rollen godt, skriver om metodene de bruker, og dilemmaene de har, på en troverdig måte. En av grunnene til at jeg likte boka så godt, var at den like gjerne kan sees på som en roman, som tar for seg tidsklemma.

Alvorlig omsorgssvikt...

Av ein eller annan grunn har denne boka stått på vent lenge, men sidan det er påske og aktuelt med påskekrim, så vart den prioritert no.
I starten såg eg for meg Trude Teige som hovudpersonen, Kajsa Coren, men utover i boka fekk journalist og hovudperson Kajsa sin eigen identitet. Heldigvis.

Historia startar med at eit eldre ektepar vert funne drepne på garden deira i Asker. Politisk journalist Kajsa blir sendt ut for å dekke historia. Samtidig er ho også svært engasjert i avdekke saker som gjeld alvorlig omsorgssvikt mot barn på barneheim. Etterkvart som ho går inn i sakene, oppdagar ho at opplysningar ho har fått om skandalane på barneheimen og dobbeltdrapet har ein samanheng. Den mørkeredde Kajsa får verkeleg prøvd seg.........

Parallellt følgjer vi mordaren, ein som har full kontroll – ikkje berre med det han er oppteken av, men også med TV-reportaren. Ho skal spele ei framtredande rolle i hans «grand finale»....

Eg likte boka av fleire grunnar:
Barneheimsbarn som har vorte misbrukte, enkelte gonger i Guds namn, fortener ei stemme – og oppreising. Kjenner til slike saker ikkje så altfor langt unna, dessverre.

At Trude Teige tek med både natur og dialekt frå Sunnmøre opplevde eg som artig. Har besøkt ein av stadene ho referer til :-)
Opplevde det også som positivt at ho – spesielt i starten – sette eit fokus på litt av kvardagen til dobbeltarbeidande kvinner/mødre som anstrenger seg for at alt skal vere bra – for alle.

Språket er det lite å utsette på, korte setningar – ofte med mykje innhald. Eg opplevde boka som spennande, sjølv om mordaren var til stades nesten frå første side, og sjølv om eg tidleg greidde å avsløre han, eller?
Slutten vart nok eit antiklimaks etter mi meining, verka kanskje litt forhasta? Så derfor landar eg på ein fire.

Jeg ble veldig positivt overrasket over denne boka og kjøpte umiddelbart resten av bøkene om Kajsa Coren. Liker rollefiguren og Teige skriver spennende, samtidig som man blir nysgjerrig på hva som videre skjer med Kajsa

bra skrevet, rett og slett. Viktig tema

Dette er en av de bedre! Boken får raskt opp speningsnivået, og holder det jevnt ut boken. Leseren blir konstant sittende å tenke ut forbindelsene, kun for å på neste side bli overrasket av noe helt annet. Rett og slett en bok man ikke kan legge fra seg!
Situasjonene i boken er lette å kjenne seg igjen i, og man utvikler en form for kjennskap til hovedpersonene i boken. Absolutt en bok som er verdt å lese, jeg gleder meg til å begynne på neste i serien! :)

Hun hadde erfart at livet var uforutsigbart, og det vonde kunne ligge like bak neste sving i livet.

Alnes må være et av de vakreste stedene på hele Sunnmørskysten, med ansiktet vendt mot storhavet, åpent, værhardt, pittoresk.

Oversikt over alt jeg har lest i 2009

Enda et nytt år og selvfølgelig nye bøker å kjøpe..... :) Bøker kjøpt pr 12/7.

• "En hjelpende hånd" av Trude Teige
  • "Aldri tilgi - en Kajsa Coren-krim" av Trude Teige