Mitt lille land

minnebok etter 22. juli 2011

Aschehoug og Gyldendal 2011 Innbundet

Dette er ei minnebok etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Den inneholder først og fremst bilder som dokumenterer dagene etter angrepene, og inneholder også teksten til noen av de viktigste talene, og sitater fra andre taler, appeller og sanger.

22. juli 2011 ble Norge rammet av terroren.

Angrepet på regjeringskvartalet i Oslo og massakren på Utøya i Tyrifjorden endret oss, og vi vil aldri til å glemme det. 77 høyt elskede personer ble drept, og enda flere skadd. Tilbake står fortvilte familier, venner som savner, og et helt land i sorg.
Mitt lille land er et minnesmerke over dagene som fulgte. Den inneholder mange kjente og ukjente bilder, sitatene som gjorde så sterkt innrykk, de viktigste talene og appellene, og sangene vi sang de første dagene av sorgen. Boken viser hvordan vi tok vare på hverandre og prøvde å finne mening i det meningsløse.
Denne boken er resultatet av en sjelden dugnad. Bildene er levert av VG og Scanpix, boken er designet av Snøhetta Design, og bak prosjektet står forlagene Gyldendal og Aschehoug. I tillegg bidrar en rekke andre aktører med tid og ressurser. Overskuddet av salget går uavkortet til AUFs Utøya-fond.

Forlag Aschehoug Gyldendal

ISBN13 9788205421370

EAN 9788205421370

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Oslo Utøya

Når en mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi kan skape sammen.

Den som med høyre arm bærer en byrde, dyr og umistelig, kan ikke myrde.

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

• "Sorg uten blomster - når den du elsker blir en annen" av Hege Holm
  • "En bok om kjærlighet - Kahlil Gibrans vakreste tekster" av Kahlil Gibran
  • "22.07.11 - fra hat til kjærlighet"
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Tragedien som samlet Norge - 22.07.2011" av Einar Solvoll
  • "Memento mori - husk, du skal dø - 6 kvinner, 6 historier" av Mette Randem
  • "En dag i historien - 22. juli" av Andrea Gjestvang
  • "Vendela - alt jeg ikke har fortalt" av Vendela Kirsebom
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "Søsken til evig tid" av Ivar Myklebust Longvastøl
  • "Rettferdighet er bare et ord - 22. juli og rettssaken mot Anders Behring Breivik" av Kjetil Stensvik Østli
  • "Mannual - det jeg og andre menn tenker, men ikke sier" av Adam Schjølberg