Miss Peregrine og øyas hemmelighet

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Schibsted 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En mystisk øy skjult i tåken. Et forlatt barnehjem invadert av krypende edderkopper og rotter. En låst koffert full av gamle fotografier. Og en veldig nysgjerrig tenåring med et digitalt kamera og all verdens tid. En forferdelig familietragedie tvinger 16 år gamle Jacob til å reise til en øy utenfor kysten av Wales, der han gjenoppdager et forlatt barnehjem. Hva slags sted er dette egentlig og hvem er Miss Peregrine? Mens han utforsker det forlatte huset, skjønner han at barna som en gang bodde der . blant dem hans egen bestefar . var mer enn bare spesielle. De kan til og med ha vært farlige. Og de kan fortsatt være i live . Denne fantasyboken, som er den første i en serie, gir deg frysninger nedover ryggen! Boken inntok med rette 1. plassen på New York Times. bestselgerliste etter å ha ligget blant de fem beste i ukevis. Nå er stjerneregissør Tim Burton i gang med filmatiseringen av boken, og storfilmen kommer sommeren 2013.

Forlag Schibsted

Serie Miss Peregrine (1)

Genre Grøssere

Omtalt sted Wales Florida

I utgangspunktet var det ideen om å skrive en roman rundt en samling gamle fotografier, som appellerte til meg. Og for en roman! Her er det spenning, følelser, skjønnhet, grøss, historie, slektskap og kjærlighet. Og mer. Dyptpløyende så det holder, men likevel lettlest. Men dette er IKKE en barnebok! Hvor får forlaget målgruppa 8-12 fra? Jeg, og flere med meg, mener at dette er typisk "ung voksen", dvs ungdomsskole og videregående og oppover.

Artig å se hvor ulikt andre boklesere har vurdert denne boka. Selv elsket jeg den! Konseptet med å finne bilder fra gamle dager, og å dikte en historie rundt disse, appellerte til meg. Historien var veldig spennende, jeg klarte knapt å legge boka fra meg. Jeg har anbefalt den til andre. En venninne synes den var så skummel at hun ikke ville la datteren (10) lese den. Selv opplevde jeg den ikke slik - og 10 åringen min tok ikke skade av den :-) Anbefales både for voksne og ungdom!

Terningkast: 2.5

Kjøpte denne boka for 2-3 år siden pga tittelen og coveret, i håp om at innholdet skulle være like creepy. Jeg fant siden ut at den ikke er no' skummel, men var likevel gira på å lese den. Leste den ut i dag, og tankene mine kan vel summes opp med et "meh". Konseptet er bra, men funker dårlig. Man legger lett merke til at forfatteren bare fant noen kule bilder han ville lage bok av men ble fortalt han måtte finne på en historie rundt dem, så han fant på et eller annet som bare sånn passe passer til bildene.

Boka startet bra synes jeg, helt til Jacob møtte "the peculiars". Etter det minnet historien mer om Michael Grants Gone enn det som man kanskje forventer av coveret og sammendraget. Men der Gone er en ordentlig spennende page turner, er Miss Peregrine's ganske flat og intetsigende. Jeg er interessert i å se hva Tim Burton gjør med filmen da, liker jo som oftest det han kommer med.

Ville nok anbefalt denne boka til et litt yngre publikum, kanskje 12-16.

Jeg lot meg fenge av bildene og konseptet; at boken er inspirert av, og dels basert på (fantasier rundt) tildels spennende gamle bilder forfatteren selv har samlet, eller lånt av andre samlere. Om boken levet opp til forventningene? Nja, ikke helt. Den var rett og slett ikke "peculiar" nok når alt kom til alt. Men det var noen interessante premisser, og det hele ble såpass underholdende til at jeg triller en svak firer på terningen. Og jeg kommer til å holde et halvt øye etter forfatter Riggs videre.
Etter å ha postet omtalen ser jeg - fra en annen omtale - at dette er ment som en barne/ungdomsbok. Nja, igjen. Men det forklarer i kanskje hvorfor forfatteren ikke har tatt konseptet "helt ut".

En artig fantasyroman med tidsreisemotiv. Underholdende og en del nyskapende trekk. Denne kommer mange elever til å like!

Then prove it, or I`ll water the grass with your blood.

"When someone won't let you in, eventually you stop knocking. Know what I mean?"

"I must apologize," he said. "It seems I've gone and gotten myself shot."

It seemed like my parents were always trying to get me to care about money, but I didn't, really. Then again, it's easy to say you don't care about money when you have plenty of it.

Vært dårlig med lesing de siste årene.. Så har satt meg mål på 52 bøker i år. Om noen har bokanbefalinger så er det bare å legge igjen en kommentar :)

Bøker bøker bøker!

Min første leseutfordring.

Jeg forsøker å ta en bok for hvert punkt, altså ikke slå i sammen de forskjellige punktene. Jeg har satt opp flere bøker på "samme punkt", men det er fordi jeg skal ha oversikt over hva som er hva, og fordi jeg ikke har bestemt meg for hvilken bok jeg skal velge. Det er flere bøker som kan passe under flere punkter, jeg kommer til å bytte litt på de ved behov, for at jeg skal få plass til flest mulig bøker som jeg ønsker å lese på lista. Jeg skriver derfor hvilken punkter bøkene passertil/går under.
Jeg markerer punktene/ bøkene med lest og uthevet skrift etterhvert som jeg har lest de. Dette utfordrer meg til å prøve ut nye forfattere og nye sjangere, inntil nå er jeg positivt overrasket.

En bok på mer enn 600 sider Jeg er pilgrim - Terry Hayes.
En bok på under 150 sider To fluer i en smekk som rir på en hest- Anne B Ragde & Unni Lindell
En bok som er anbefalt av en jeg nylig har møtt Så lenge deter stjerner på himmelen - Kristin Harmel.
En bok med handling ifra mtt hjemsted Rakels bok - Sissel Verøysvik
En New York time bestselger Bursdagsgaven - Sue Monk Kidd
En bok med blått omslag Ektemannens hemmelighet - Liane Moriarty
En bok som har vunnet National book Award Bak den vakre fasaden - Katherine Boo
Et mordmysterie Den som elsket noe annet - Karin Fossum
En bok som er oversatt til engelsk Den Onde viljen - Karin Fossum
En bok som er utgitt i 2016 Den du ikke ser - Jonas Mostrøm, Alt jeg ikke husker - Jonas Hassen Khemiri (2 bøker, usikker på hvor jeg kan putte det inn)
En bok som er basert på eventyr Bukkene bruse i badeland & Bukkene bruse vender tilbake - Bjørn F. Rørvik.
En bok som blir film dette året (2016) Miss Peregrine og øyas hemmelighet - Ransom Riggs
Bok du leser ut på en dag Pulverheksa og skattesnust - Ingunn Aamodt
En bok du har lånt på biblioteket My name is Mahtob - Mathob Mahmoody
En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen Historien om Glenn Anton - Thor Soltvedt
En selvbiografi/bok lest ut på en dag Broren min - Eline Johannesen Helledal
En bok hvor handlingen er om sommeren - Den beste sommeren: en bok om glede, søskenkjærlighet - Polbratek, Emilia; Polbratek, Monika
En bok om en kultur jeg er ukjent med - Tyskerjentene historiene vi aldri ble fortalt - Helle Aarnes
En bok hvor handlingen foregår i Europa - Hypnotisøren - Lars Kepler
En bok hvor handlingen foregår på en øy Hopp da så blir vi kvitt deg - Tanja Wiibe-Lund
En bok som garantert vil glede deg - Så lenge det er stjerner på himmelen - Kristin Harmel
Den første boken du ser i bokhandleren - Kunsten å høre hjerteslag - Jan-Philipp Sendker.
En young adult bestselger - Vinterjenter - Laurie Halse Anderson
En diktsamling - Livslykke - Bjørg Thorallsdottir
En klassiker fra 20. Århundre - Lotta i bråkmakergaten - Astrid Lindgren
En bok skrevet av en kjendis** - Paganinikontrakten - Lars Kepler
Og følge punkter gjenstår.

en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en selvutviklingbok
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en tegnet roman
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok og dens prequel
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok om en roadtrip
en satirisk bok

Just to keep track..

• "Spøkelsesbyen - andre bok om Miss Peregrines merkverdige barn" av Ransom Riggs
  • "Bian Shen" av Torbjørn Øverland Amundsen
  • "Cinder" av Marissa Meyer