MILF

Kagge 2010 Innbundet

Kim Greve er 39 år og har bodd på Frogner hele livet. Hun har verken jobb eller penger, og må leie leilighet for å ha råd til å bo i bydelen. Hun prøver så godt hun kan å holde fast ved sitt overfladiske og bekymringløse liv, men omstendighetene tvinger henne til å revurdere alt.

"Jeg heter Kim Greve, er 39 år, og har bodd på Frogner hele livet. Det siste er vesentlig i en by som Oslo. Folk er opptatt av hvor du bor, det gjør det enklere å sette deg i bås. De fant ingen bås til meg." MILF handler om manusforfatteren Kim Greve. Hun nærmer seg 40, hun har verken jobb eller penger og må leie leilighet for å ha råd til å bo på sitt elskede Frogner. Sammen med venninnene Chris og Janken tviholder hun på livet slik det en gang var; ubekymret, overfladisk og fremtidsrettet. Men omstendighetene og en liten engel med store, røde krøller tvinger Kim Greve til å snu seg rundt, revurdere alt og gå gjennom Frogners gater en gang til.

Forlag Kagge

Omtalt sted Oslo

Gresset nedenfor barnebassenget var blitt den faste plassen vår på Frognerbadet. Vi unnskyldte kjerringfakten med at vi hadde full oversikt derfra. Fra plassen i skråningen hadde vi sklien på en side, stupetårnet i midten og den nydelige broen i selve parken på den andre siden. Det viktigste var likevel at vi kunne gjemme oss for folka på "Trappa". I gamle dager var det der den kule gjengen vanket. De siste årene så jeg at noen av gutta fra gjengen fremdeles hang der, og følte ikke det store behovet for å mimre sammen med dem. Jevnaldrende var nådeløse når det gjaldt kropp. Janken kneppet opp WESC-shortsene med høyt dameliv, før hun satte seg ved bassengkanten i en sort PANOS EMPERO todelt bikini. Underdelen gikk til over navlen. Hun kommenterte shortsen før Chris eller jeg rakk å gjøre det:
- Raffe kjerringshorts, ja. Kjøpte dem samtidig som trenchcoaten.
- I min Tid liknet jeg mine Kamerater. De har fulgt med Tiden, jeg ikke, nu likner jeg ingen. Desvægge. Gudskjelov.
På grunn av potetgullet Chris insisterte på å stappe i seg, ble det malpasserte Hamsun-sitatet proklamert med sånn stemme som forvrengte, anonyme mennesker snakket med på nyhetene.
- Burde ikke du lese litt i Sult?
Janken var fornærmet, og jeg var kranglesjuk.

Norsk chick lit.

• "Golddigger - roman" av Alexia Bohwim