Metallmyk

kriminalroman

Gyldendal 2010 Innbundet

Aker brygge, Oslo. Håvard Gabrielsen jobber med oppkjøp og børsnoteringer. En søndag morgen blir han funnet skutt og drept på kontoret. Dette blir Økokrim-etterforsker Milo Cavallis første drapssak. Han jakter på sannheten blant oppskrudde verdier og lyssky transaksjoner, og til slutt befinner han seg selv i livsfare. Dette er den første boka med Milo Cavalli.

"En ting er å finne de skyldige. Men verden er full av medskyldige også."

Aker Brygge, en sen fredag kveld. Det er tomt rundt meglerbordet i Optima Finans. På et kontor lyser en enslig skjerm. Håvard Gabrielsen, en tallknuser som jobber med fusjoner, oppkjøp og børsnoteringer, venter utålmodig på en avgjørende e-post.Søndag morgen blir han funnet av rengjøringspersonalet. Han er drept, henrettet, av skudd til hodet og brystet. De spesielle omstendighetene gjør at Økokrim-etterforsker Milo Cavalli plutselig står overfor sitt første drap. Saken er også personlig:Håvard Gabrielsen er ikke bare et offer. Han var Milo Cavallis studiekamerat.Milos jakt på sannheten blant oppskrudde verdier og lyssky transaksjoner skal bli skjebnesvanger. Mektige krefter ønsker ikke saken oppklart. Snart befinner både Milo selv og familien seg i livsfare.Er det organiserte kriminelle som nå for fullt har tatt steget inn i det norske aksjemarkedet? Eller handler dette om at Håvard jobbet tett på en av Norges største våpenprodusenter før han ble drept?

ISBN13 9788205395350

EAN 9788205395350

Serie Milo Cavalli (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

I 2010 debuterte Asle Skredderberget med kriminalromanen Metallmyk. Debuten er mer enn vellykket, den sitter som et skudd. Metallmyk er spennende krim som gir leseren et innblikk i den mørke siden av det norske finansmiljøet og den norske våpenindustrien.

Aksjemegleren Håvard Gabrielsen blir skutt og drept i lokalene til Optima Finans på Aker Brygge. Politiet har behov for assistanse fra noen som har god kunnskap til det norske finansmiljøet og får med seg Økokrim-etterforsker Milo(Emil) Cavalli på laget.

Skremmende
Asle Skredderberget skriver om både et miljø og temaer han har god kunnskap om. Skredderberget har gjort god research når det gjelder norsk våpeneksport og det er skremmende å lese om koblinger mellom det tradisjonelle kriminelle og finansmiljøet. Historien er selvsagt fri fantasi, men den er inspirert av virkelige hendelser og harde fakta.

For en som ikke kan spesielt mye om finansmiljøet kan Metallmyk sikkert dette høres ut som en tørr og kjedelig krim. Det kunne det vært, hadde det ikke vært for det faktum at Skredderberget er utrolig god på å forklare og gi innblikk i finansmiljøet og våpenindustrien på en enkel og forståelig måte. Dette satte jeg som leser satt stor pris på. Det er ikke negativt å føle seg som en mer opplyst person etter at man har lest en kriminalroman. Selv mener jeg at en god forfatter kan underholde sitt publikum og opplyse dem på samme tid, uten at man føler at det blir for eller for tungt fordøyelig.

Original etterforsker
Det var forfriskende å treffe på en ung etterforsker som drikker mer kaffe enn alkohol i det daglige. Milo er nemlig motstykke til den middelaldrende, skilte, og alkoholiserte politimannen med ett barn. Milos far er norsk og hans mor var italiensk, Milo er minst like mye italiensk som han er norsk og det er interessant å se hvordan de to kulturene blandes sammen i Metallmyk. Det religiøse er ikke uviktig for Milo, han er katolikk og skrifter med ujevne mellomrom. Jeg som leser fikk et lite innblikk i religionen og ikke minst fikk jeg være flua på veggen under noen svært interessante skriftemål.

Lite blod og gørr
Historien er ikke, slik som mange andre kriminalromaner, veldig blodig. Lite blod betyr heldigvis ikke at dette er en blodfattig krim. Som tilskuer satt jeg med en ekkel følelse av at noe kom til å gå veldig galt for mitt nye bekjentskap. Forfatteren har klart å skape en underliggende ekkel stemning som ligger der og lurer i bakgrunnen nesten hele tiden. Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

Hekta
Etter den humoristiske begynnelsen og det uforståelige drapet som kom få sider etterpå forstod jeg fort at her var det bare å sette livet på pause. Det omtrent umulig å legge fra vekk Metallmyk til den dramatiske slutten ble fortært. Jeg leste ut boken på under 24 timer. Det har vel omtrent ikke skjedd siden jeg leste Sirkelen i vinter.

Dette er god krim som jeg helt trygt kan anbefale videre.

Det negative
Om jeg skal sette fingeren på noe negativt ved Skredderbergets debut må det være at jeg godt kunne tenke meg litt mer innblikk i både Milos og bi-karakterenes liv. Litt mer kjøtt der hadde nok gjort seg, men det er egentlig mest for små pirk å regne, historien fremstår som solid og spennende!

Jeg ser frem til å følge Milo i en ny sak og gleden var stor da jeg fant ut av at Skredderberget kommer med oppfølgeren Smertehimmel i mars 2013. Det klør i fingrene, jeg har lyst til å legge inn en forhåndsbestilling allerede nå. I Smertehimmel er det legemiddelbransjen som skal til pers og leserne skal få bli bedre kjent med Cavallis familiebakgrunn.

Visste du forresten at?
Metallmyk var blant de nominerte til Rivertonprisen for 2010.

Helt grei krim fra finansmiljøet. Spennende og lettlest.

• "Smertehimmel - kriminalroman" av Asle Skredderberget
  • "Hevnen tilhører meg - kriminalroman" av Asle Skredderberget