Magikerens spill

sagaen om Belgarion, tredje bok

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Tiden 1998 Innbundet

Ce'Nedra, prinsesse av Tolnedra, har falt for bondegutten Garion, som er helt upassende for en av hennes rang. Nå er Garion, Polgara og Belgarath midt i ondskapens senter for å ta tilbake en magisk sten. Han er i livsfare og kanskje hun aldri får se ham igjen.

Sagaen om Belgarion bringer oss inn i en verden full av fargerike skikkelser, utfordringer og dramatikk. Forfatterens fortellerevne og ledige stil gir bøkene en lett og særpreget humoristisk tone. Magikerens spill er tredje bok i denne serien. Legenden forteller hvordan guden Torak stjal den magiske stenen Aldurs Globe og brukte den til onde gjerninger inntil han ble beseiret i et mektig slag. Globen ble gitt til kongesønnen Riva. Profetien sier at så lenge Rivas etterkommere vokter den, er de vestlige kongedømmene trygge. Men Globen blir stjålet av en av Toraks prester, og ifølge profetien nærmer den tiden seg da Torak vil forsøke å tiltvinge seg herredømmet over verden. I tredje bok i serien Sagaen om Belgarion er prinsesse Ce'Nedra trukket med i den farefulle jakten på Globen. Hun har aldri trodd på historiene om den og føler seg forvirret, for det er ingen tvil om at reisefellene hennes, Polgara og Belgarath, er flere tusen år gamle og har enorme trolldomskrefter. Og Garion er neppe den enkle bondegutten prinsessen trodde han var Oversatt av Morten Hansen. David Eddings (f. 1931) er fra USA. Han regnes som en av de store mesterne innen fantasysjangeren. Den mest kjente serien hans er Sagaen om Belgarion. Eddings har skrevet ytterligere tre fantasyserier, samt fire enkeltstående titler.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1998

Serie Belgariad

Genre Fantasy

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

• "Profetiens oppfyllelse - sagaen om Belgarion, femte bok del I" av David Eddings
  • "Profetiens oppfyllelse - sagaen om Belgarion, femte bok del II" av David Eddings
  • "Slangefolkets dronning - sagaen om Belgarion, annen bok" av David Eddings
  • "Rivas dronning - sagaen om Belgarion, fjerde bok" av David Eddings