Litterære grunnbegreper

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2010 Heftet

I denne boken presenterer og forklarer forfatteren viktige litterære begreper og anvender dem på en samling eksempler fra norsk litteraturhistorie. Med litteraturliste og verkregister.

Hva er egentlig en allegori? Hva slags virkemiddel er et murskue? Og hvordan gjenkjenner vi en metafor?
Litteraturens begreper er utviklet gjennom mer enn to tusen år for at vi skal kunne analysere og fortolke tekster så godt som mulig. Resultatet er et begrepsapparat som ikke bare er et redskap for å beskrive tekster, men som også utgjør et forråd av kunnskap og erfaring knyttet til hvordan de virker, og hvordan de gir mening. Å tilegne seg disse begrepene er å forsyne seg av denne kunnskapen. De gir oss tilgang til et stort repertoar av innsikter og framgangsmåter som på én og samme tid er både grunnleggende og svært avanserte, og som er av uvurderlig verdi for den nysgjerrige og kritiske leseren.
I denne boken presenterer og forklarer Mads B. Claudi en rekke viktige litterære begreper og anvender dem på en rik samling eksempler fra norsk litteraturhistorie.
Forfatteren fikk Fagbokprisen for 2009. I juryens begrunnelse heter det: «Claudis klare og gode begrepsdefinisjoner i kombinasjon med forbilledlig bruk av eksempler vekker lese- og tolkningslyst.»
Mads B. Claudi er høgskolelektor i norsk ved Høgskolen i Telemark og doktorgradsstipendiat i nordisk litteratur ved Universitetet i Oslo.
«Anbefeles på det sterkeste ... Et arsenal av praktisk litteraturkunnskap.» - Per Arne Michelsen, Norsklæreren

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Serie LNUs skriftserie (181)

Tildelt litteraturpris Fagbokprisen 2009

litteraturteori, analyse etc.

• "Historie, forståelse og fortolkning - innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter" av Thomas Krogh
  • "Litteraturens nullpunkt" av Roland Barthes
  • "Lyriske strukturer - innføring i diktanalyse" av Atle Kittang
  • "Mimesis - virkelighetsfremstillingen i Vestens litteratur" av Erich Auerbach
  • "14 artikler på 12 år + 3 essays" av Dag Solstad
  • "Å lese litteratur" av Hans Hanssen Skei
  • "Litteraturvitenskapelig leksikon" av Jakob Lothe
  • "Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar" av Tone Birkeland
  • "Gnostiske essay" av Jon Fosse
  • "Jeppe paa Bierget, eller Den forvandlede Bonde - comoedie udi fem akter" av Ludvig Holberg
  • "Moderne litteraturteori - en antologi" av Atle Kittang
  • "Moderne litteraturteori - en innføring" av Atle Kittang