Lederskap og selvbedrag

kom deg ut av boksen!

av (utgiver) og Odd Eirik Ness (gjendikter).

Flux 2009 Innbundet

Gjennom en fortelling får du innblikk i hvordan mange av de vanskeligheter som personer og organisasjoner strir med, har sitt opphav i selvbedrag. Boken avslører hva selvbedrag går ut på, hvordan vi fanges i vårt eget nett av selvbedrag, og hvordan selvbedraget spenner bena under både personlig vekst og organisasjoners ytelse. Boken presenterer deretter løsningen på problemet.

Altfor lenge har temaet "selvbedrag" fått være domenet til grublende filosofer, akademikere og forskere som får betalt for å bryte armkrok med de mest sentrale av de menneskelige spørsmål. Vi andre lever for det meste i uvitenhet om alt som har med temaet å gjøre. Men denne uvitenheten er dessverre ikke av den lykkelige typen. Spørsmål knyttet til selvbedrag griper nemlig inn i og påvirker alle sider av livene våre. Selvbedrag er nemlig fullstendig avgjørende for hvordan livene våre utfolder seg. Selvbedrag utgjør den kanskje aller viktigste enkeltfaktor i forhold til personlig og profesjonelt lederskap. Og denne boken handler om mer enn problemet . den tilbyr også en vei ut av selvbedraget. Tankene rundt selvbedrag er fortalt gjennom en fiksjonshistorie som griper nesten alle som leser den.

Forlag Flux

Utgivelsesår 2009

Veldig enkel og fin måte å beskrive fenomenet projisering. Fra wikipedia: "Projeksjon (psykologi) defineres i psykologien som overføring av ubehagelige tanker og hendelser på andre personer som ofte står en nær. Fenomenet oppstår når egne forestillinger blir for tunge å bære og den dårlige samvittigheten lesses over på andre.

Vil du ha god litteratur om denne type psykologi anbefaler jeg heller "Fluenes herre". Men denne boken gir en god og lettfattelig forklaring på fenomenet (litt rart at de hele tiden omtaler det som å være "i boksen", men ...)

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

• "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Godt nok for de svina - en leders tanker om mot, sårbarhet og troverdighet" av Anita Krohn Traaseth
  • "Da Vinci-koden" av Dan Brown
  • "Luftslottet som sprengtes" av Stieg Larsson