Krigerens troskapsed

sagaen om Paksenarrion

bok 1

av (forfatter) og Berit H. Løken (oversetter).

Tiden 1998 Innbundet

Paksenarrion Dorthansdotter vil bestemme over sitt eget liv, og hun vil på ingen måte følge farens befaling om å gifte seg med en bonde i nabolaget. Paks ønsker å bli kriger, og drar av sted for å slutte seg til hertug Phelans Kompani.

Første bok i trilogien Sagaen om Paksenarrion. Paksenarrion Dorthansdotter vil bestemme over sitt eget liv, og vil slett ikke følge farens befaling om å gifte seg med en bonde i nabolaget. Hun vil bli kriger, og drar av sted for å slutte seg til hertug Phelans kompani. Slik begynner hennes eventyrlige ferd - en ferd hvor hun forvandles til en heltinne utvalgt av gudene til å gjeninnsette en tidligere hersker på tronen. Oversatt av Berit H. Løken. Elizabeth Moon har i tillegg til Sagaen om Paksenarrion skrevet en lang rekke andre populære fantasy- og sciencefiction-bøker. Hun har militær bakgrunn, og begynte sin karriere i den amerikanske marinen i 1968.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1998

Serie Sagaen om Paksenarrion (1)

Genre Fantastisk litteratur

Disse bøkene er blant mine absolutte fantasy favoritter, sammen med bl.a. Sagaen om Belgarion. Jeg har nettopp lest dem for tredje gang, og det blir nok ikke den siste. Dette er enkle bøker, men med en enorm evne til å fange deg inn i historien. Når jeg av en eller annen grunn sliter med leselysten er det disse to seriene jeg drar frem.

Fantasy med mange slagsekvenser og "militære anliggender". Jeg likte den godt og gleder meg til å lese mer om Paksenarrion.

Dette er gode fantasybøkar (seriar) med ein kvinneleg helt og synsvinkel.

• "Gyllen ed - del 2" av Elizabeth Moon
  • "Gyllen ed - del 1" av Elizabeth Moon