Kjærlighetsbarnet

Damm 1998 Heftet

Lille-Sivert er sin mors øyesten. Mali gjør alt som står i hennes makt for å beskytte ham mot livets vanskeligheter og ondskap. Høsten nærmer seg. Mali og Lille-Sivert drar opp til setra for å gjøre i stand for vinteren. Plutselig skjer det som absolutt ikke måtte skje: Tater-Jo vender tilbake. Mali nyter hvert øyeblikk sammen med de to hun elsker, men samtidig føler hun seg truet. Hennes hemmelighet kan hvert øyeblikk bli avslørt for hele verden, eller enda verre: for Johan.

Forlag Damm

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788204083241

EAN 9788204083241

Serie Arvesynd (4)

Genre Romantikk

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Møre og Romsdal

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det var gammeltanta mi som sa at jeg måtte sjå virkeligheta slik ho var, at ingen kunne leve på en drøm.

Slik Mali så det, var hun nå endelig fri; fri til å leve igjen, til å gjøre som hun ville, slippe unna ydmykelser og nedverdigende liv. Ingen hadde lenger krav på kroppen hennes, ingen mann kunne bare ta seg til rette. Ble det til at hun bandt seg til en mann igjen, skulle det bli på helt andre premisser. Hun hadde vært som villfugl i bur helt siden hun giftet seg med Johan. Det var slik hun følte det. Nå var døren til buret endelig åpnet. Hun ville ut og fly igjen, selv om det nok ville ta sin tid å finne tilbake til den rislende, varme livsgleden - om hun noen gang kom til å gjøre det

Ingen skulle få rå over henne. Hun var seg selv nok. Det var visst det hun hadde trodd. Det var egentlig lenge siden hun innså hvor grusomt feil hun hadde tatt. For alle trengte noen. Om man verken ga eller tok imot kjærlighet, visnet man som menneske; ble ensom og bitter, slik hun var blitt.

Du veit at der oppe bor all dem som er død, ikkje sant? Forsatte Mali. Gud tek dem til seg, og der vert dem til engler og har det berre godt.

Men han har det godt no, han bessfar no, la hun til. Han er samman med englan og kan sjå ned på oss. Han Bessfar kjem til å pass på litlguten sin der oppe frå. Vi skal sei godnatt til han bessfar kvar kvald, du og e. […]Stjernan, veit du - det er auan til all englan som ser etter sine. No vil det komm ei ny stjerne på himmelen. Det er auan hass bessfar, det.

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

• "Løftet" av Anne-Lise Boge
  • "Avsløringen" av Anne-Lise Boge