Into the wild

Pan Books 1998 Heftet

I april 1992 haiket Christopher Johnson McCandless til Alaska og forsvant alene inn i villmarken. Han hadde gitt bort 25000 dollar, etterlatt bilen sin og mesteparten av sine eiendeler, brent alle kontanter i lommeboken og skapt seg et nytt liv. Fire måneder senere ble han funnet død av en elgjeger. Forfatteren har i denne boken forsøkt å gi et svar på hva som drev den unge mannen, og hvilke lengsler han hadde. Det er en reise i en ung manns rastløse fotspor, og i hva som skjedde rundt hans mystiske død.

Forlag Pan Books

Utgivelsesår 1998

Omtalt sted Alaska

Omtalt person Christopher Johnson McCandless

Tv-kanalen History Channel opplyste for ca. en uke siden at - ufattelige - 20 000 mennesker er rett og slett forsvunnet i Alaska opp gjennom årene. Samtidig gikk jeg mot slutten av boken Gåtefull død (også kjent som Inn i villmarken), skrevet av Journalisten Jon Krakauer. Det opplyses i boken at Alaska tilhører -selvfølgelig - eliteserie divisjonen av krevende ødemarksområder her i verden. Å begi seg innover der, alene, med en horisont på å ha et opphold der over flere uker, - og, spesielt avgjørende: nårtid på året start-tidspunket er, kan være skjebnesvangert. Boken handler om Christopher McCandless, hans korte liv, og hans avgjørende beslutning om å oppleve og bare tilbringe noen måneder i Alaska. Vi blir kjent med C.M da han går på Emory College i Atlanta, han får toppresultater og skulle være på alle måter en lovende ung mann. Forfatteren lar oss få høre stemmer av klassekamerater som var nær ham eller ihvertfall gjorde interesanne observasjoner av ham. Hans søster uttaler seg, likeledes arbeidskamerater C.M. møtte på da han hadde begynt vagabond-tilværelsen sin etter college. Denne boken ble en amerikansk toppselger og det er forståelig: Forfatteren legger inn så mange innsiktsfulle kommentarer, bruker relevante kilder, samtidig som han er en mysterie-løser og avdekker C.M. sine siste to-tre år på en slik måte at vi får en eminent biograf-bok av de sjeldne mellom hendene. Det er et drama her, som går gjennom hele boken, ut på den andre siden sitter vi igjen med bilder for vårt indre blikk med et farlig Alaska, en ung manns søken, - lysten på eventyr, han har klare målsettinger med en sta vilje til realisering. Så endte det som det gjorde. En bok som virkelig anbefales. Terningkast fem.

Bøker lest

• "I tynn luft - tragedien på Everest" av Jon Krakauer
  • "London - blant gangstere, rabbinere, oligarker, rebeller og andre ektefødte barn av det britiske imperiet" av Nazneen Khan-Østrem
  • "Til fots gjennom Alaska" av Lars Monsen
  • "Canada på tvers - nådeløs villmark" av Lars Monsen