Havfruer svømmer i mai

Omnipax 2010 Innbundet

Cleo er tøff og kan banne verre enn de fleste av gutta. Hun klarer å vippe David av pinnen og får ham til å føle seg som en dust, og derfor kan han ikke fordra Cleo. Men så forandrer hun livet hans.

David, skoleflink og veltilpasset, opplever et lite jordskjelv da Cleo dukker opp, nærmest fra intet. Bilen hennes har brutt sammen, og Davids far lar henne jobbe med vedlikehold av familiens campingplass. Det roter til alle Davids planer. For om han begynner med å hate den voksne kvinnen, "havfruen" han ser svømme i den avsidesliggende badedammen, ender han opp med å elske henne hett og voldsomt. Det handler om den umulige kjærligheten mellom en gutt på 17 og ei jente på 29. Om frigjøring fra konvensjoner og fra bindingen til foreldre som selv har umulige forhold å skjule. De vet det er dumt. De vet at det kan være dødsdømt. Men hva skal to elskende gjøre?

Forlag Omnipax

En svevende, uventet bok. Jeg er ikke sikker på denne boka egentlig. Den Ewo jeg husker er ikke den Ewo som skriver her. På en måte er det greit, at forventningene ikke svarer til opplevelsen. Skrivestilen er vakker, flytende, en mellomting mellom poesi og tanker, og ren roman. Jeg merker at noen av setningene tar meg så djupt at det blir for nærgående, men det er mye jeg ikke klarer å forholde meg til. Kanskje jeg er for gammel, kanskje boka er for ung. Men den har noen vakre steder i seg.
Ser nå at aldersgruppen den er rettet mot, fra forlaget er 12-16. Lurer på om det er litt ungt, det og. 14-18 passer kanskje bedre.

Fra søndag ettermiddag og fram til langt utpå mandagen følte David at det hvite fjeset til faren tok all plass.

• "Etterpå varer så lenge" av Karin Kinge Lindboe
  • "Bikkjefaen" av Susanne Agerholm