Gyllen ed

del 1

sagaen om Paksenarrion

bok 3

Tiden 2000 Innbundet

"Sagaen om Paksenarrion" er beretningen om Paksenarrion Dorthansdotter, som vil kjempe for det godes sak. Hun slutter seg til hertug Phelans Kompani, og blir etter hvert klar over at hun er utvalgt av gudene til å utføre en stor dåd. I denne boka når Paksenarrion et vendepunkt. En rekke mystiske hendelser får sin forklaring og blir satt inn i en større sammenheng. Hun finner etter hvert fram til sitt virkelige jeg, og det går gradvis opp for henne hvilken oppgave gudene har eslet henne til, nemlig å finne Lyonyas tapte prins. Og Paksenarrion består prøven som gjør at hun kan avlegge den endelige gylne troskapseden.

Første del av tredje bok i et magisk fantasy-eventyr om Paksenarrion Dorthansdatter som vil kjepe for det godes sak. Sagaen om Paksenarrion er beretningen om Paksenarrion Dorthansdotter. Hun slutter seg til hertug Phelans Kompani, og blir etter hvert klar over at hun er utvalgt av gudene til å utføre en stor dåd. I Gyllen ed når Paksenarrion et vendepunkt. En rekke mystiske hendelser får sin forklaring og blir satt inn i en større sammenheng. Hun finner etter hvert fram til sitt virkelige jeg, og det går gradvis opp for henne hvilken oppgave gudene har eslet henne til, nemlig å finne Lyonyas tapte prins. Og Paksenarrion består prøven som gjør at hun kan avlegge den endelige - gylne - troskapseden. Trilogien Sagaen om Paksenarrion har høstet stor suksess i mange land. Gyllen ed er den siste boken i trilogien. Oversatt av Berit H. Løken. Elizabeth Moon har i tillegg til Sagaen om Paksenarrion skrevet en lang rekke andre populære fantasy- og sciencefiction-bøker. Hun har militær bakgrunn, og begynte sin karriere i den amerikanske marinen i 1968.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000

Serie Sagaen om Paksenarrion

Genre Fantastisk litteratur

Dette er rett og slett mine mest fantastiske fantasy favoritter! Har prøvd å begrense meg til en eller to av hver enkelt forfatter,for ellers hadde listen blitt veldig lang. Listen er ikke redigert med tanke på hvilken bok jeg liker best,rekkefølgen er tilfeldig. Kommer nok flere etterhvert.

Dette er gode fantasybøkar (seriar) med ein kvinneleg helt og synsvinkel.

• "Gyllen ed - del 2" av Elizabeth Moon
  • "Shannaras seidmann - del I" av Terry Brooks
  • "The fire dragon" av Katharine Kerr
  • "The red wyvern - book one of The dragon mage" av Katharine Kerr
  • "A time of exile - a novel of the Westlands" av Katharine Kerr
  • "Trollmannens første regel - sannhetens sverd første bok del 2" av Terry Goodkind
  • "Profetiens oppfyllelse - sagaen om Belgarion, femte bok del II" av David Eddings