Grønnsakhagen

lær å dyrke grønnsaker

Aschehoug og Hageselskapet 2001 Heftet

Trinn for trinn viser forfatteren hvordan man skal gå fram for å anlegge en effektiv og lettstelt kjøkkenhage og få mest mulig nytte og utbytte av den. Forfatteren tar for seg ulike dyrkingsmåter, fra dyrking i verandakasser til frilandshagen. I tillegg inneholder boken en oversikt over grønnsakarter, og har råd om stell, krav til jordsmonn og plassering. Har stikkordregister.

Hvordan lykkes som hobbygartner? Kaare Aamlid har gjennom sitt arbeid for Det norske hageselskap utarbeidet dyrkingsmetoder og teknikker som gjør det lett å få til en god avling i grønnsakhagen. Med sine store kunnskaper og rike erfaring viser han deg hvordan du kan nyte grønnsakdyrkingens gleder enten du har stor eller liten hage, fjelltomt eller balkong. I første del av Grønnsakhagen lærer Kaare Aamlid deg trinn for trinn hvordan du anlegger en effektiv og lettstelt kjøkkenhage. Her får du praktisk veiledning i å lage bed og faste ganger, utnytte hageavfall til næring for plantene, komme tidlig i gang med solfangere og dyrke uten bruk av kunstgjødsel. Her er eksempler på undervanningsbed som gir deg fine grønnsaker også på bergknauser og terrasser, og insektskjermer som garanterer førsteklasses reddiker og gulrøtter fri for mark. Du lærer å lage planter selv, fra frøet såes innendørs til grønnsakene plantes ut . med råd om beste avstand mellom plantene og hvordan du med solfangere kommer tidlig i gang om våren, enten du dyrker i Sør-Norge, fjellbygdene eller Nord-Norge. Knep mot skadedyr og ugress hører også med. I bokens andre del omtales grundig et stort antall av våre viktigste grønnsakslag. Med tidspunkt for såing i de ulike landsdelene, for utplanting og egnet høstetid, i tillegg til spesielle dyrkingsknep. Boken er også forsynt med et eget kapittel om orientalske grønnsaker.

Forlag Aschehoug Hageselskapet

Utgivelsesår 2001