Grenseerfaringer

fantastisk litteratur i Norge og omegn

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2010 Heftet

I denne boken viser forfatteren hvordan det fantastiske - det som bryter med vanlige forestillinger om hva som er sannsynlig og mulig - kommer til uttrykk i litteraturen. Et viktig spørsmål er hvilke funksjoner den fantastiske litteraturen har hatt i ulike perioder, fra middelalderen til i dag. Boken er en innføring i fantastisk litteratur, og omtaler blant annet verk av Knut Hamsun, Karen Blixen, Ragnhild Jølsen og André Bjerke. Med litteraturliste og navn- og tittelregister.

Hva har Henrik Ibsens Peer Gynt til felles med John Ajvide Lindqvists vampyrroman La den rette komme inn? Begge har fantastiske elementer, og forfatteren av denne boken viser hvordan det fantastiske det som bryter med vanlige forestillinger om hva som er sannsynlig og mulig kommer til uttrykk i litteraturen. Et viktig spørsmål er hvilke funksjoner det fantastiske har hatt i ulike perioder, fra middelalderen til i dag.
Grenseerfaringer er en innføring i fantastisk litteratur og et bidrag til den norske og nordiske litteraturhistorien: Gerd Karin Omdal kaster nytt lys over en lang rekke forfatterskap, der noen av de mest kjente navnene er Knut Hamsun, Karen Blixen, Ragnhild Jølsen og André Bjerke.
Gerd Karin Omdal er stipendiat i allmenn litteraturvitenskap ved Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap ved NTNU. Hun skriver doktorgradsavhandling om gotisk drama i Storbritannia på 1700-tallet.

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Serie LNUs skriftserie (179)

En fantastisk bok om fantastisk litteratur! :)

Jeg skrev en omfattende anmeldelse av boken for Nye NOVA:

Fra innledningen:

"I 2010 kom Gerd Karin Omdal ut med en bok om hovedsakelig nordisk fantastisk litteratur. På den tiden var hun en stipendiat som også skrev doktorgradsavhandling om gotisk drama i Storbritannia på 1700-tallet, men nå jobber hun som universitetslektor i nordisk litteratur på NTNU. Dette er en populærvitenskapelig bok om fantastisk litteratur i et funksjonsanalytisk perspektiv. Det vil si at hun undersøker hvilke funksjoner de fantastiske elementene har hatt helt fra middelalderen og frem til begynnelsen av 2000-tallet. Utvalget er på islandsk, engelsk, dansk, svensk, norrønt eller oversatt til norsk, men brorparten er originale verk av norske forfattere. De aller fleste av dem kan kategoriseres som fantastiske, mens noen få var viktige bidrag til eller forutsetninger for selve utviklingen av fantastisk litteratur generelt."

Fra konklusjonen:

"Gerd Karin Omdal har altså lykkes i sin målsetting: Hun lærer oss det som er verdt å lære om hva fantastisk litteratur er, de viktigste tendensene, forfatterne og verkene, og hun har beskrevet dens funksjoner og betydning i ulike epoker, som viser en sammenhengende historie av våre ideer og kulturelle trekk. Hun har gitt målgruppen det den vil ha, og mer til. Boken er jevnt over godt skrevet, velstrukturert og fylt til randen med nyttige kilder. Jeg personlig føler at hun har økt lesegleden i meg, styrket nysgjerrigheten min, gitt meg et mer bevisst og reflektert forhold til fantastisk litteratur, utvidet perspektivet mitt og rett og slett gjort meg til en bedre leser. Dette er sannelig et fantastisk stykke folkeopplysende arbeid som jeg har fått mye ut av å lese."

• "Begynnelsen til alt - en ny fortelling om mennesket" av David Graeber
  • "Marx for begynnere" av Rius