Generasjon Facebook, eller: Da alle skulle bli noe med media

av (forfatter) og P.san (illustratør).

Aschehoug 2009 Innbundet

Boken består av en samling humoristiske tekster om 90-tallsbarna, eller Facebook-generasjonen - en generasjon med så mange valgmuligheter at den knapt klarer å velge noe som helst. Forfatteren drøfter blant annet denne generasjonens trang til å blogge om hva de spiste til frokost, å google seg selv ukentlig, å lage kitschy kortfilmer og jobbe i hippe reklamebyråer.

Komiker Jon Niklas Rønning - kjent fra parodiduoen Bye & Rønning på NRK - debuterer i bokform med et satirisk skråblikk på dagens virtuelle ungdomskultur. Han drøfter sin egen generasjons trang til å lage kitschy kortfilmer og jobbe i hippe reklamebyråer. Hvorfor vokste det plutselig fram en generasjon av bloggere, kjendisstylister og glamourmodeller? Kan frislippet av kabel-tv, McDonalds-restauranter, mobiltelefoner og internett ha sørget for at vi ble en generasjon med så mange valgmuligheter at vi aldri klarer å velge? Det er blitt mimret for mye om 1980-årene. Det er på tide å rette blikket mot dem som vokste opp på 90-tallet - å fortelle historien om Generasjon Facebook

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203291685

EAN 9788203291685

Genre Humor

Omtalt tid 1990-1999 2000-2009

Forfatteren er komiker, og boka var nok ment å være morsom. Det er den ikke. I stedet serverer Rønning flere hundre sider med utfall mot personer som vil "bli noe med media", som av og til bikker over i det hatske. Mot anonyme og navngitte: "Hvor mange portrettintervjuer med Mira Craig kan vi lese før vi spyr?" Setningen for øvrig står i en petitartikkel der forfatteren tar opp det betimelige klagermålet om at det finnes for mange magasiner på Narvesen. Å, jeg ler meg ihjel, Jon Niklas Rønning. En som går så hardt ut bør være sikker på at han har sitt på det tørre.

• "Lokket og lurt - på (forgjeves) jakt etter den amerikanske drømmen" av Barbara Ehrenreich
  • "Generasjon sex" av Hannah Helseth
  • "Journalistjævler - rapport fra innsiden" av Erik Tumyr
  • "Barndom - 80-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Godfoten - samhandling - veien til suksess" av Nils Arne Eggen
  • "Sosiale medier - hvordan ta over verden uten å gå ut av huset" av Ida Jackson
  • "Måtehold i grådighetens tid" av Henrik Syse
  • "Geografiens makt - 10 kart som forklarer verden" av Tim Marshall
  • "Barndom - 70-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "En helt vanlig dag på jobben - Se og Hør fra innsiden" av Håvard Melnæs
  • "Hvis du får dette brevet" av Sarah Blake
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik