Fredagsstrikkeklubben

av (forfatter), Kari Engen (oversetter) og Anette Hoff (oppleser).

Cappelen Damm 2010 CD

Kvinnene i Fredagsstrikkeklubben møtes tilfeldig i Georgias butikk på jakt etter nye oppskrifter og garn. De utveksler gode råd, og tar en kopp kaffe sammen. De blir enige om å møtes hver fredagskveld medbringende pinner og garn. Mens strikkepinnene klirrer og plaggene vokser, går samtalene videre fra mønster og garn til livet i sin alminnelighet - om kjærlighet, vennskap, mann, barn og alt mulig annet.

Format CD

ISBN13 9788202329792

EAN 9788202329792

Omtalt sted New York

Georgias garnbutikk er møtested for kvinner på jakt etter nye strikkeoppskrifter. Praten går livlig for seg over en kopp kaffe, og etter hvert bestemmer de seg for å starte en fredagsstrikkeklubb.

I begynnelsen møtes kvinnene faktisk for å strikke, men etter hvert som de blir bedre kjent og mer involvert i hverandres liv, går det opp for dem at det er mer enn bare strikkingen som binder dem sammen.

Georgia har datteren Dakota med en mann som sviktet henne under graviditeten. Plutselig dukker han opp i livet hennes etter flere års fravær for å bli bedre kjent med datteren sin. Han nærer dyp respekt for Georgia, men da det ser ut til å kunne oppstå søt musikk mellom dem, oppdager Georgia at hun har fått kreft. Da er kvinnefellesskapet godt å ha! Samtidig oppdager hun kvaliteter hos Dakotas far, som viser at han har modnet betydelig i de senere år.

Kan det bli god litteratur av en bok om strikking? Tja ... Jeg tror dette er en bok som enten går rett hjem eller som man forkaster som banal. Det spørs litt hvor man er i livet selv. Selv om dette ikke er den mest dyptpløyende boka jeg har lest, var den rett og slett koselig.

Ble litt skeptisk da jeg leste andres omtaler av boken her, men angrer ikke på at jeg leste den ferdig. Ok, det var noe litt tvunget over de siste par kapitlene, men i det store og hele en småkoselig bok som slentret fremover mens jeg lærte de ulike personene bedre å kjenne. Om jeg skulle etterlatt et sitat, ville det ha vært sidene 390-391 - men det blir litt vel langt :) Jeg hadde ikke ventet å finne denne blant Narvesens seriebøker forresten. Der hadde den etter mitt skjønn ikke passet inn.

Elsker bøker, elsker strikking, likte denne boka skikkelig godt.

Rett og vrang

Disse maskene er utgangspunkter for all strikking, og danner basis for et hvert plagg. Den rette masken er en rekke med flate, vertikale løkker som gir den glattstrikkede flaten, og den vrange masken er dens motsats. Den ene siden er glatt, den andre ruglete. Rettsiden er den du viser verden, vrangen er den myke, knudrete baksiden du bærer nærmest huden.

Å rekke opp.

Alt du behøver å gjøre, er å tilgi.

Å felle av

Du kan ikke beholde arbeidet på pinnene for bestandig. På et eller annet tidspunkt må det begynne å eksistere på egen hånd, klare seg selv. Hemmeligheten er å trekke maskene over hverandre, slik at de kan løsrives fra pinnen, uten å gå i oppløsning.

Bøker som jeg har kjøpt selv, eller fått i gave og ikke fått lest enda

Har lyst til å lese disse bøkene.

• "Lillian Leybs utrolige reise" av Amy Bloom
  • "Kniplingenes hemmelighet" av Brunonia Barry