Fjellet

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

En kvinne blir funnet død, hengt. Alt tyder på at hun har tatt sitt eget liv. Men Erlendur klarer ikke å slå seg til ro med denne konklusjonen. På eget initiativ begynner han å grave i saken og parallelt jobber han med to andre forsvinningssaker. Dette er den åttende romanen om Erlendur, men den sjette som er oversatt til norsk.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202287795

EAN 9788202287795

Serie Erlendur Sveinsson (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Reykjavik

Da en kvinne blir funnet hengt på en hytte i fjellet, begynner politiinspektør Erlendur å snuse i historien. Det hele ser ut som et selvmord, men Erlendur holder alle muligheter åpne. Hvorfor ønsket kvinnen å ta sitt eget liv?

Samtidig mens Erlendur jobber med et par andre forsvinningssaker, finner han ut at den avdøde kvinnen – Maria – nettopp hadde mistet sin mor etter langvarig sykdom. Hun var besatt på tanken om å få kontakt med moren fra det hinsidige, og oppsøkte et par medier for å få hjelp til dette. Det ene mediet, en mann, får Erlendur lett tak i. Men hvem er det andre mediet som kaller seg Magdalena?

Og hvor uskyldig er Marias mann, som plutselig blir arvtaker til rundt 300 millioner islandske kroner? Og som at på til hadde masse gjeld etter mislykkede investeringer – for ikke å snakke om en elskerinne som presset på for at han skulle bli fri fra sine forplktelser fra Maria …

Det er ikke alltid at fortidens hemmeligheter kommer for en dag. Erlendur har tidligere lykkes godt med dette likevel, men klarer han det enda en gang i den sjette boka om ham?

Jeg er nok ikke i krim-modus for tiden, for nå kjenner jeg at jeg er lei av denne krimserien. Denne boka var helt grei, men veldig på det jevne. Jeg tror jeg lar det bli med denne boka av Arnaldur Indridason.

Jeg likte denne. Stillferdig, langsom, veldig islandsk og veldig Arnaldur Indridason & Arnaldur Sveinson kvalitet over det hele.

Noen, mange? -vil sikkert si at boka er treg, seig, men jeg liker den langsomme flyten. Indridason skuffer ikke denne gangen heller. Topp krim fra Island!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Vel nøster Erlendur opp sakene, men det er noe med "Unnskyld at jeg er til" mentaliteten jeg begynner å få nok av. Denne var traurig.

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

Her er skjønnlitteraturen som eg les i 2010. Grei måte å føre oversikt på!

Målet er 65 bøker.

Oppdaget at det å lage liste her var en fin måte å holde oversikten over hvilke bøker jeg har lest. Lister er i grunnen sabla greit... Suksessen fra 2010 fortsetter, her kommer listen for 2011-bøkene

• "Hjemstavn" av Arnaldur Indriðason
  • "Anger" av Arnaldur Indriðason