Even og fjøsnissen

av (forfatter) og Olav Hagen (illustratør).

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

Even bor på en gård langt ute på landet sammen med mamma, pappa, storesøster og besteforeldre. I fjøset bør fjøsnissen Torvald. Han har det vanskelig for tida, for det første har han tannpine, og for det andre har kona hans flytta til nabogården, for der har de sauer. Da er det godt at Even oppdager ham likevel. For han ordner opp, både med det ene og det andre, og snart er det jul.

Even og fjøsnissen er som en riktig gammeldags fortelling fra juleheftene. En fortelling fra den tid det fantes nisser, skikkelige fjøsnisser som passet dyra på gården og snakket med katten. Nissen som Even treffer er sur og lei, ikke bare har han tannpine, kona har flytta til nabogården også, fordi far til Even har slutta med sauer. Men .; Even er en handlekraftig liten sjuåring, han ordner opp både med verketanna og med nissekona. Grøt på julaften blir det også!Boka er gjennomillustrert av Olav Hagen med nisser, folk og fe, akkurat slik ei julebok skal være.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999