Et slag i ansiktet

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Schibsted 2011 Innbundet

Under en hagefest i et middelklassestrøk i Melbourne mister en mann besinnelsen og fiker til en annens barn. Barnets foreldre anmelder ham, men de andre gjestene er uenige om hvor alvorlig hendelsen egentlig var. Romanen forteller historien til åtte av disse gjestene, fire kvinner og fire menn mellom 18 og 70 år.

En rå, annerledes og energisk fortelling om moderne familieliv i et multikulturelt samfunn, om utroskap, sviktende familiekonstruksjoner og hvilke kompromisser man må inngå for å kunne leve sammen. Et tjuetalls mennesker er samlet til grillfest i et urbant middelklassestrøk i Melbourne. Pølsene freser, solen steker og en mann mister besinnelsen og klapper til et barn - som ikke er hans eget. Festen tar umiddelbart slutt, og foreldrene til gutten anmelder mannen som slo. Slo, dasket, dyttet vekk? Gjestene som bevitnet opptrinnet er uenige. Romanen fortelles av åtte av dem, fire menn og fire kvinner i alderen 18 til 70 år. Men det er ikke det juridiske skyldspørsmålet som er det viktigste her, snarere handler det om sinnet som ulmer under overflaten hos flere av disse velmenende, liberale menneskene som er knyttet til hverandre gjennom vennskap, slektskap eller arbeid.

Forlag Schibsted

Omtalt sted Australia

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Frosset øyeblikk" av Camilla Ceder
  • "Før kvelden kommer" av Michael Cunningham