Engelen Esmeralda

ni noveller

av (forfatter) og Knut Johansen (gjendikter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Don DeLillo, en av vår tids viktigste amerikanske forfattere, har satt sammen sin første novellesamling. Novellene er skrevet mellom 1979 og 2011.

Her veksler han mellom på den ene siden å opptre som kronikør og nedtegner av det som allerede har skjedd, og på den andre siden, nesten clairvoyant, som forhåndsvarsler av det som skal komme til å skje. Fortellingene, som foregår i Hellas, Karibia, Manhattan, i et fengsel for hvitsnippforbrytere og i det ytre rom, gir en fantastisk introduksjon til forfatterskapet..
Disse ni fortellingene bærer alle den litterært kresne Don DeLillos umiskjennelige trekk: Fra den særegne, jazzbaserte rytmen i de tidligste fortellingene til den strammere, hemmelighetsfulle i de nyeste. Don DeLillo er fremfor alt en seer, en seer som setter presise og undrende ord på det han lar sine figurer se..
Don DeLillo er kanskje mest berømt for sine lange prosatekster, for romanene Vekten, Hvit støy og Underverden.. Også i disse nyere, kortere tekstene viser han sin evne til å ta situasjoner og karakterer på kornet, til å sette ord på hverdagsobservasjoner, og til skremmende og treffende tidskommentarer.
New York Times valgte denne boka.til en av de fem beste skjønnlitterære titlene i USA i 2011.
«Engelen Esmeralda inneholder ni noveller som er skrevet i perioden 1979-2011. Den er sobert oversatt av Knut Johansen. Han er en av mange norske oversettere som har interessert seg for denne amerikanske kandidaten til Nobelprisen i litteratur, og store deler av forfatterskapet er tilgjengelig på norsk.»..Ingunn Økland, Aftenposten«Best er tittelnovellen: En gammel nonne får ny erkjennelse, og en myrdet slumjente får helgenstatus. Novellene tar opp temaer DeLillos også behandler i romans form, men står sterkt alene og forsterker hans forfatterskap.»Anne Schäffer, Bergens Tidende
«Engelen Esmeraldatar oss med på en mektig litteraturreise i DeLillos rike. Passer for nybegynnere og viderekomne. Det virker som om DeLillo vet noe vi mennesker ikke vet. Han fanger opp med nevene det som har vært og det som skal komme og drysser det ned på papir i egne tegn, for memento og for opplevelse. Det er vanskelig å skulle gi ham et terningkast, skrivingen hans passer ikke så godt til stempler.».Thea Marie Dolva,Fædrelandsvennen.

ISBN13 9788205424937

EAN 9788205424937

"Norway maple", I said.
He said nothing. They meant nothing to him, trees, birds, baseball teams. He knew music, classical to serial, and the history of mathematics, and a hundred other things. I knew trees from summer camp, when I was twelve, and I was pretty sure the trees were maples. Norway was another matter. I could have said red maple or sugar maple but Norway sounded stronger, more informed.

• "The Sellout - A Novel" av Paul Beatty
  • "Amerikanske tilstander" av Henrik H. Langeland