En veiledning for de forvirrede

av (forfatter) og Kjell Risvik (gjendikter).

Aschehoug 2004 Innbundet

Året er 2052, og staten Israel er historie. Det tyske instituttet for sionismeforskning har utgitt livserindringene til romanens jeg-person, den hebraiske professor Günther Wunker. Wunker drømte som ung å dø en heltemodig død for staten Israel. Han skyter seg i foten og dette resulterer etter noen misforståelser i at han blir en folkehelt. Wunker ser at Israel er på vei til å dø ut og reiser til Tyskland. Han er fascinert av tysk kultur og de tyske kvinnene. Han er også spesielt interessert i peepshows. Noe som fører til at han utvikler den filosofiske retningen, peepologien.

Den israelske forfatteren Gilad Atzmon, bosatt i London, tar oss med til året 2052. Staten Israel har for lengst opphørt å eksistere, og Det tyske institutt for dokumentasjon av Sion er blitt opprettet for å utforske den israelsk-hebraiske kulturen. Man har blant annet anmodet professor Günther Wunker om å skrive sin livshistorie. Som ung jøde på 1960-tallet drømte Günther om å dø i Israels kriger. Men han oppdager snart at han faktisk er "den reddeste reddharen i verden". For å slippe unna hæren skyter han seg i foten, og blir en folkehelt. Han innser at Israel er dødsdømt og flytter til Tyskland - besatt som han er av tysk kultur og, ikke minst, av tyske kvinner. En veiledning for de forvirrede er en elegant, svarthumoristisk satire og en samtidsfabel om identitet, kjønn, krig og kolonialisme.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203207716

EAN 9788203207716

Omtalt tid 2000-tallet

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

• "Kapitalen - Første bok" av Karl Marx
  • "Hundehjertet - en uhyrlig historie" av Michail Bulgakov